Ledelse

Dette er de minst (og mest) produktive teamene

– Hvis ikke forventninger til medlemmene og hvordan man skal jobbe sammen blir avklart tidlig blir prestasjonene også tilfeldige, sier amerikansk ledelseskonsulent.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes mange teorier om hvordan man setter sammen produktive team. Mangfold, trygghet og utfordrende arbeidsoppgaver blir blant annet trukket fram som egenskaper som kan skape effektive team preget av tillit og produktivitet.

Men selv om man setter sammen teamet omhyggelig og velger etter boka ender man ikke alltid opp med det ønskede resultatet.

– Et effektivt team starter ofte med forventninger om hva som forventes av medlemmene, og hvordan man skal jobbe sammen. Hvis ikke disse forventningene blir avklart tidlig blir prestasjonene også mer tilfeldige, sier ledelseskonsulenten Linda Adams til Fast Company.

Hun er medforfatter på boka «The Loyalist Team», der de har identifisert fire ulike typer team og hvordan de påvirker organisasjonen:

Sabotasjeteamet

I dette teamet er medlemmene opptatt av personlig gevinst, og en metode for å komme dit er at andre feiler. Medlemmene har spisse albuer, og har en «ta rotta på andre før de tar rotta på meg»-mentalitet.

Typisk atferd man kan observere er medlemmer som skylder på andre, sprer rykter, skaper drama og intriger og påpeker feil hos andre, men aldri gir ros.

Sabotasjeteamet er giftig for arbeidsmiljøet, og klarer heller ikke å levere gode resultater.

Godartet sabotasje

De godartede sabotørene er en mindre fiendtlig versjon av sabotasjeteamet. De er opptatt av overlevelse. De saboterer ikke aktivt, men tilbakeholder gjerne informasjon som kunne hjulpet andre, går sjeldent utenfor sin eget ansvarsområde, og er ofte svært endringsmotvillige.

Dette teamet er bygget på overlevelse, og bygger derfor på en kunstig harmoni mellom medlemmene – de har en «felles fiende» i endring og kreativitet, og det gjør også at de er nokså uproduktive.

«Av og til»-teamet

«Av og til»-teamet prøver så godt de kan å gjøre de riktige tingene, men de har fortsatt store svakheter som gjør at de bare oppnår sporadisk produktivitet.

Tilbakemeldinger blir bare gitt av og til, og er ikke alltid ærlig. Tillit og samhold finnes, men bare blant noen. Et av dette teamets største problemer er at det er for sentrert rundt lederens ansvarlighet og beslutningstaking. Hvis lederen ikke er god, blir dette teamet sjeldent bra.

Det lojale teamet

Idealteamet. De er opptatt av organisasjonens beste, og har en «vi-mentalitet». De gir gode og ærlige tilbakemeldinger til hverandre, og utviser høy tillit. De tar tak i de vanskelige situasjoner kjapt, tar beslutninger sammen, og støtter opp hverandre på en måte som gjøre at alle får utnyttet sine sterke sider.

Ikke skrevet i stein

Selv om man befinner seg i en av de øverste tre teamkategoriene, så er ikke løpet nødvendigvis kjørt, forklarer Adams, men det finnes ingen «quick fix» – man kan ikke bare gå til legen og få utskrevet en medisin – det krever hardt arbeid.

«Man må sette seg ned og diskutere hvordan man jobber sammen når man møtes, hvilke relasjoner som finnes i teamet, hvilke rolle lederen har, og hvordan man gir tilbakemeldinger til hverandre og hvordan man håndterer de vanskelige situasjonene», sier hun til Fast Company.

Hva kan en gjøre når teamet ikke fungerer?

Therese Sverdrup, førsteamanuensis ved NHH, svarer i denne videoen:

Se hele videoen om rekruttering, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS