Ledelse

– Direktekommunikasjon er utdatert kommunikasjon

– Er du ikke aktiv på sosiale medier så kommer du snart til å være irrelevant på arbeidsmarkedet, mener leder for den svenske gründerorganisasjonen Företagarna.

Publisert Sist oppdatert

Günther Mårder er leder for den svenske gründerorganisasjonen Företagarna. Han er dermed leder for rundt 70.000 entreprenører og gründere – det krever en klar plan på sosiale medier.

– Jeg går ikke og legger meg med mindre det jeg kommuniserer har nådd 60.000 personer – hver dag, også i helgen, sier han til det svenske ledelsesmagasinet Chef.

Han tror at denne tilstedeværelsen på sosiale medier var sterkt bidragsytende i å skaffe ham jobben som administrerende direktør i Företagarna.

– Det gjorde at veien var kort fra oppstart til takeoff. Spesielt for interesseorganisasjoner er det viktig å være der menneskene er. Derfor må man flytte en del av kommunikasjonen som tidligere skjedde ansikt til ansikt over på sosiale medier, sier han.

Jeg går ikke og legger meg med mindre det jeg kommuniserer har nådd 60.000 personer – hver dag

Til og med pressemeldingene har forandret seg.

– I dag sender vi sjelden ut pressemeldinger. I noen tilfeller ber vi bare inn spesifikt de journalistene vi ville ha på plass via Twitter.

– Direktekommunikasjon er avleggs

Mårder bruker mye mer tid på sosiale medier enn for eksempel å svare på egne e-poster. Det har han en assistent som ordner.

– Det frigjør tre-fire timer hver dag, som jeg kan bruke på sosiale medier. For meg skaper det en mye høyere verdi enn direktekommunikasjon og administrasjon gjør. Avkastningen ved direktekommunikasjon er for lav, uansett om det er et fysisk møte, telefon eller e-post. Vi må se potensialet i felles kommunikasjon. Tenk at man i forbindelse med et ledermøte kan kommunisere til alle ansatte, media og interessenter om beslutninger og forventninger framover. Da blir kommunikasjon en katalysator for å oppnå det man ønsker, sier Mårder.

Slik lykkes du på sosiale medier

  1. Ha et tydelig budskap i et vanskelig spørsmål

  2. Overrask med fakta

  3. Gjør enkle visualiseringer som forsterker budskapet

  4. Ha troverdige og tillitsbyggende kilder

  5. Bruk emneknagger smart og taktisk

  6. Ha riktig timing

Kilde: Chef

Ikke bli irrelevant

Mårder sier at ledere som ikke benytter seg av sosiale medier, eller mener at det har begrenset effekt, kommer til å se seg selv bli irrelevante på arbeidsmarkedet.

– Det er bare å spørre seg selv: «har livet mitt som leder forandret seg etter at smarttelefonen kom på markedet»? Hvordan leser du nyheter? Hvordan handler du? Hvordan kommuniserer du? Først når du forandrer virksomheten din i samme grad som du har forandret deg selv kan du være trygg på å være relevant også i framtiden, oppfordrer Mårder.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS