Annonse

image-32.jpg

– Lego tilførte et digitalt element til produktene sine. Lego Harry Potter, Lego Star Wars og Lego Batman har alle digitale aspekter som øker verdien på lekeklossene, forteller høgskolelektor Tarjei Alvær Heggernes. Foto: Dreamstime

Du trenger en ­digital forretnings­strategi

IT-feltet har gått fra å være en arena for spesielt interesserte, til å være et nødvendig onde, og til hva det har blitt i dag – et emne som ledere både må og vil kunne. Det har ikke lenger bare en verktøysfunksjon som skal tilrettelegge for at alle de andre verdiskapende aktivitetene kan gå smertefritt. Det digitale kan i seg selv være med på å skape verdien.

Lese resten?
Fornyer deretter på fullpris
Første mnd kr 20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Annonse

Slik lager du en digital forretnings­strategi

1) Oppstarten: Ledelsen må forstå viktigheten av å utnytte nye og tilgjengelig data i beslutningsgrunnlagene sine.

  • Få oversikt over bedriftens totale datagrunnlag. Når folk blir tvunget til å gå inn i datasystemet så skjønner man bedre hvilken informasjon man har tilgang på. Hvilke data samler vi inn, hva bruker vi, og hva trenger vi som vi ikke har tilgang på i dag? Deretter er det viktig at informasjonen flyter fritt til de alle som trenger den.
  • Se på muligheter og utfordringer innenfor ny teknologi.

2) Hva kan vi gjøre med kundeopplevelsen

  • Kan vi bruke data til å forbedre kundeopplevelsen?
  • Kan vi forenkle produktene eller forenkle kundenes valg? Alle tilfeller der kundene føler at de må gi opplysninger som de allerede har gitt, er eksempler på forbedringspotensial.  

3) Digitalisering av ansatte

  • Trinn 1 og 2 er avhengig av at hele organisasjonen hever kompetansen, og at forretning og teknologi snakker sammen. Da må man:
  • Gi de ansatte digital kompetanse.
  • Gi teknologene mer forretningsforståelse.

4) Evaluere dagens datasystemer

  • Mange sliter med gamle systemer som er vanskelige å gjøre endringer i, og vanskelige å koble sammen med andre og nyere systemer. Da kan man vurdere:
  • Å bygge en helt ny plattform, som er fleksibel og gir nye muligheter.
  • Å bygge en interaksjonsplattform som ligger utenpå det gamle. Denne plattformen henter data fra de gamle systemene, men er lettere i bruk for blant annet leverandører og kunder.

5) Utvikle tiltak basert på de første fire trinnene, og legge en plan for gjennomføringen.

  • Sette i gang tiltak som er gjennomførbare og som gir høy gevinst.
  • Viktig å dele resultatene fra tiltakene med organisasjonen underveis. Det gir de ansatte motivasjon til å fortsette å bygge kompetanse.

Kilde: Tarjei Alvær Heggernes.

Annonse

Slik lager du en digital forretnings­strategi

1) Oppstarten: Ledelsen må forstå viktigheten av å utnytte nye og tilgjengelig data i beslutningsgrunnlagene sine.

  • Få oversikt over bedriftens totale datagrunnlag. Når folk blir tvunget til å gå inn i datasystemet så skjønner man bedre hvilken informasjon man har tilgang på. Hvilke data samler vi inn, hva bruker vi, og hva trenger vi som vi ikke har tilgang på i dag? Deretter er det viktig at informasjonen flyter fritt til de alle som trenger den.
  • Se på muligheter og utfordringer innenfor ny teknologi.

2) Hva kan vi gjøre med kundeopplevelsen

  • Kan vi bruke data til å forbedre kundeopplevelsen?
  • Kan vi forenkle produktene eller forenkle kundenes valg? Alle tilfeller der kundene føler at de må gi opplysninger som de allerede har gitt, er eksempler på forbedringspotensial.  

3) Digitalisering av ansatte

  • Trinn 1 og 2 er avhengig av at hele organisasjonen hever kompetansen, og at forretning og teknologi snakker sammen. Da må man:
  • Gi de ansatte digital kompetanse.
  • Gi teknologene mer forretningsforståelse.

4) Evaluere dagens datasystemer

  • Mange sliter med gamle systemer som er vanskelige å gjøre endringer i, og vanskelige å koble sammen med andre og nyere systemer. Da kan man vurdere:
  • Å bygge en helt ny plattform, som er fleksibel og gir nye muligheter.
  • Å bygge en interaksjonsplattform som ligger utenpå det gamle. Denne plattformen henter data fra de gamle systemene, men er lettere i bruk for blant annet leverandører og kunder.

5) Utvikle tiltak basert på de første fire trinnene, og legge en plan for gjennomføringen.

  • Sette i gang tiltak som er gjennomførbare og som gir høy gevinst.
  • Viktig å dele resultatene fra tiltakene med organisasjonen underveis. Det gir de ansatte motivasjon til å fortsette å bygge kompetanse.

Kilde: Tarjei Alvær Heggernes.