Ledelse

Tre ganger har Nils Christian Børresen ­måttet løse reelle bedriftsoppgaver som del av jobbsøke­prosesser han har vært igjennom.

– En effektiv metode

Tre ganger har Nils Christian Børresen måttet overbevise arbeidsgiver om at han var den rette kandidaten gjennom å finne løsninger på bedrift­enes problemer.

Publisert Sist oppdatert

–Første gangen var jeg ganske ung. Min umiddelbare tanke, da jeg ble spurt om å lage et kursopplegg for bedriften, var at jeg måtte gjøre det som krevdes av meg, forteller han til Ukeavisen Ledelse.

Han fikk to dager til å lage et realistisk kursopplegg for kurs- og konferansebedriften Confex. Arbeidet innebar også å gjennomføre en undersøkelse, der han måtte ringe rundt og få svar på spørsmål.

– Jeg var i full jobb, så jeg sa klart fra om at jeg måtte gjøre dette på kveldstid, og ba bedriften om forståelse for dette, sier han.

Børresen måtte i tillegg lese seg opp på målgruppen, for å kunne vise at han hadde forstått bedrift, bransje og situasjon.

– Positivt

Han fikk oppgaven på sistegangsintervjuet, og til slutt sto det mellom ham og en annen kandidat. Resultatet av prosessen ble at Børresen fikk jobben. Erfaringen har vært udelt positiv, forteller han:

– For meg var dette positivt. Jeg fikk vist meg frem, gjennom å løse reelle praktiske oppgaver, og fikk samtidig bevist at jeg passet til jobben. Når det legges såpass mye arbeid ned i dette, blir det lettere for begge parter å finne ut om dette er en god match, sier han.

Børresen presiserer humoristisk at han ikke la livet sitt i dette arbeidet. Likevel var det en krevende form for jobbsøking.

– Presentasjonsteknikk og humor var også viktig i denne sammenhengen. Jeg fikk jo sjansen til å presentere en idé jeg hadde utviklet. Da er jobben med å legge frem løsningene også viktig. Jeg fikk brukt mine presentasjonsevner og solgte inn min løsning, utdyper han.

Har benyttet egenutviklet kursopplegg i jobben

Nils Christian Børresen har holdt seg i kursbransjen. I de to jobbene som etterfulgte stillingen i Confex måtte han også løse bedriftsoppgaver. I dag jobber han med opplæring av tillitsvalgte i den teknisk – naturvitenskapelige foreningen Tekna.

– Jeg har måttet løse bedriftsoppgaver i jobbsøkeprosessen i alle de tre stillingene jeg har søkt etter at jeg byttet bransje for noen år siden. I kursbransjen har jeg løst relevante cases, som har vært viktige både for meg og bedriftene. Jeg har også benyttet meg i jobbsammenheng av kursopplegg jeg har laget i løpet av rekrutteringsprosessen, forteller han.

– Ingen har snytt meg ennå

Praktiske oppgaver har tydeligvis vært noe for Børresen. Han har nemlig blitt ansatt i alle bedriftene der han har søkt jobb, og hvor bedriftene har benyttet bedriftsoppgaver som en del av rekrutteringsprosessen.

I sin nåværende jobb i Tekna ble Børresen bedt om å lage et kursopplegg for organisasjonens 3000 tillitsvalgte.

– Ingen har snytt meg ennå, smiler han.

Børresen har også tidligere fått erfaring fra den andre siden av bordet. I en periode, der han hadde personalansvar, var han med på å lage bedriftsoppgaver og å evaluere jobbsøkere som presenterte sine løsninger på disse.

– Det er en effektiv metode, og dersom den brukes riktig – uten at kandidatenes tid og arbeid utnyttes – er den gunstig for begge parter. Vi ser hvem som egner seg, og kandidatene finner ut om jobben er noe for dem, sier han.

Jeg har måttet løse bedriftsoppgaver i jobbsøkeprosessen i alle de tre stillingene jeg har hatt etter at jeg byttet bransje for noen år siden

Powered by Labrador CMS