Ledelse

Få nytt perspektiv på ditt produkt med designere på laget.

Få designere inn i tekniske prosesser

Teknologer og forskere sitter ofte på fantastiske ideer, teknologi og kunnskap, men kan ha problemer med å formidle det til allmennheten. Her kan designere være til hjelp - både for å sette seg inn i brukernes behov og for vise vei helt fram til markedet.

Publisert Sist oppdatert

I den populære HBO-serien Silicon Valley har en gjeng programmerere utviklet en banebrytende komprimeringsteknologi som teknologiindustrien mener vil revolusjonere fildeling og lagring. Det er bare et lite problem.

Teknologene klarer nemlig ikke å forklare hva de kan tilby til investorer eller gjøre det brukervennlig for folk flest. På et tidspunkt får de en designer inn som skal hjelpe dem med å visualisere produktet. Men det skjærer seg raskt, og den ene etter den andre konflikten oppstår.

Er det slik at teknologer og designere ikke klarer å samarbeide? Nei, mener designer Marius Myking (34) som sammen med Martin Nichols startet Everything Elevated i New York i 2014 og flyttet til Norge for litt under ett år siden.

Nå deler designselskapet kontor med arkitektfirmaet Snøhetta, som de samarbeider med på flere prosjekter.

– En designers jobb er å gjøre teknikere og strateger gode ved å tydeliggjøre potensialet til produktet, gjennom god design, riktig pris og riktig målgruppe – dette gjøres ved å ta riktige veivalg underveis, sier Myking.

Det siste året har studioet hans jobbet med design, produktdesign og kommunikasjon for flere internasjonale merkevarer både i USA og i Skandinavia.

Designere i lederroller

Foto Marius Myking Strategic Designer / Creative Director - Everything Elevated. Foto: privat

Mange bedrifter forstår ikke fullt ut hva designere faktisk gjør og kan, mener Myking, som sier at Norge henger litt etter; både med tanke på å integrere bedriftskompetanse og design, og å når det gjelder å involvere designere på et tidlig stadium.

– Vi har nok hengt oss litt opp i gamle klassifiseringer som egentlig ikke passer så veldig godt i det samfunnet vi lever i dag. Men heldigvis ser vi tegn til at ting er i endring, og at design får en viktigere og viktigere rolle – også i Norge, sier Myking.

Everything Elevated har jobbet med internasjonale merkevarer som blant andre Normann Copenhagen, det verdensomspennende sykkelmerket Tokyobike og 3D-produsenten Othr. Studioet har også utviklet design, strategi og markedskommunikasjon for ulike reklamebyrå, start-ups og andre foretak.

– I utlandet har man i mye større grad satt inn designere og kreative i lederroller, slik får bedrifter mer kreativ forståelse på toppnivå og bedre grunnlag for å utnytte sitt potensial. I mange norske bedrifter opplever jeg dessverre at det koblingen mellom ledelse og kreativt arbeid mangler. Dette er synd. Kreativ tenkning og nyskapning er nødvendig i dagens marked, med stadig raskere endring, mer globalisering og tøffere konkurranse.

Bedre og billigere

Design blir beskrevet som en prosess man kan benytte for å bevege et produkt, tjeneste eller en bedrift til en ny, ønsket posisjon. Slik favner termen «design» veldig bredt.

– Jeg mener det er helt essensielt at designere tar del i hele prosessen. Hvis man ikke investerer i design fra et tidlig stadium, går bedriftene glipp av essensielle muligheter som kan tilføre stor verdi – muligheter som integrerer teknologi, funksjon, form og kommunikasjon. Slik sett kan det bli kostbart å ikke bruke designere, sier Myking.

Han forklarer at kostnadene ved å ikke bruke designere gjerne først blir synlig i etterkant, enten i form av mindre vellykkede produkter, økte markedsføringskostnader, høye produksjonspriser eller manglende essensielle kvaliteter som man rett og slett ikke tenkte på.

– Produkter kan rett og slett bli bedre, billigere, mer effektive og med en større tydelighet i markedet, gjennom design, hevder Myking.

Vi er ikke spesialister på alt mellom himmel og jord

Ny dimensjon

Før Myking og Nichols startet Everything Elevated, jobbet Marus Myking i flere år som Senior Designer og Project Manager for et designbyrå i New York. Her jobbet han med store internasjonale merkevarer som Issey Miyake, Burberry, Herman Miller, Sodastream og 3M. Han har også vært veileder og foreleser ved anerkjente Pratt Institute of Design i New York.

Da han jobbet sammen med teknologiselskapet 3M, hadde ingeniørene minst én doktorgrad hver.

– Det var utrolig lærerikt å jobbe med et så kompetent fagmiljø, sier Myking.

Deres oppgave var å se nye muligheter for teknologien de utviklet og belyse hvordan den kunne få praktisk verdi for nye produkter og markeder. Slik bidro de til at 3Ms merkevare fikk en ny dimensjon.

– Da vi startet samarbeidet, hadde 3M utviklet noen helt fantastiske produkter, men de hadde ikke selv verktøyene til å kommunisere hvor stort potensial produktene faktisk hadde. Og hvilke muligheter som fantes. Å være designer i en slik prosess var utrolig spennende. Og utrolig lærerikt. Fordi vårt bidrag gav deres kompetanse synlig verdi.

Bindeledd

For Myking handler design om å se ting i et nytt perspektiv, samtidig som man tar samtiden i betraktning.

– Design spiller en rolle som bindeledd mellom strategiske mål, tekniske muligheter og forbrukerne. Slik kan man utnytte potensialet som finnes, ganske enkelt ved å tydeliggjøre verdifull egenart, som gjør at produktet, tjenesten eller bedriften utmerker seg, sier han.

– Kan designere hjelpe gründere med å gjøre produkter forståelig for folk og investorer?

– Helt klart. Tydeliggjøring er viktig. Det er ofte viktig for oss å formidle potensialet vi ser i et gitt oppdrag og hvilke muligheter som finnes. Slik skaper vi god forståelse for hva vi kan tilby og hvordan vi tilfører verdi, både for oppdragsgivere, investorer og sluttbrukere, sier Myking.

Grunnen til at han selv syns det er unikt å jobbe med design, er fordi de ulike prosjektene er så forskjellige. Særlig med tanke på dagens teknologi, som utvikler seg svært utrolig fort

– Teknologien byr på så uendelig mange muligheter. Nettopp dette gjør det også viktig for oss designere å komme inn på et tidlig stadium og være helt ærlig på at vi ikke er spesialist på alt mellom himmel og jord. Vi må heller jobbe side om side med eksperter, ingeniører og utviklere, bidra med vår designkompetanse og sammen oppnå synergi, sier Myking.

Teknologer + Designere

6 grunner ­til at teknologer bør ­vurdere å hyre inn designkonsulenter:

  1. Du kan ikke stoppe fremgang. Ikke bruk for lang tid på å lete etter drømmedesigneren. Mens du leter, vil man få produktforbedringer og tilbakestillinger av funksjoner. Å ansette et designfirma kan bidra til å ta produktet til neste nivå og kan hjelpe teamet ditt med å vokse. Aldri la prosessen stoppe opp på grunn av mangel på design.

  2. Fremskritt er målbart. Designere jobber timebasert. Dette gjør det enklere for firmaet ditt å måle effekten av den jobben designfirmaet gjør.

  3. Ikke alle trenger å ansette fast. Bare fordi firmaet ditt har lansert en app eller en nettside, betyr ikke det at virksomheten trenger å ansette et helt designteam. I stedet kan du leie inn erfarne design-konsulenter.

  4. Raske beslutninger. Når du hyrer inn en ekspert, er det en forventing om at han eller hun vet hva de gjør. Det samme gjelder designfirmaer. Designerne verdsetter muligheten til å jobbe sammen men en interessant klient og denne gjensidige respekten fremmer respekt og rask beslutningstaking.

  5. Samarbeid er enklere enn noen gang. Med enkle redskap som Invision, Flinto, Slack and Google Hangouts, er det enklere for team å samarbeide enn tidligere. Disse redskapene visker vekk skiller mellom innleide konsulenter og faste ansatte, siden alle er tilgjengelige på de ulike kanalene.

  6. Prøve ut før man kjøper. Ved å leie inn konsulenter, får både selskapet og designerne sjansen til å teste om samarbeidet vil fungere før kontrakten er undertegnet.

(Kilde: TM Design)

Powered by Labrador CMS