Ledelse

Kolleger og ledelse viktigst for unge

En undersøkelse viser at svenske nyutdannede rangerer gode kolleger og god ledelse langt over lønn og status.

Publisert Sist oppdatert

Det svenske fagforbundet Jusek har spurt 2.232 nyutdannede studenter hvilke faktorer de mener er viktigst hos en potensiell arbeidsgiver. Kolleger, leder og trygghet topper listen.

Lønn kommer langt ned på listen, som nummer ti. For å rekruttere og beholde godt utdannede mennesker gjelder det å appellere til andre ting enn bare lommeboken, mener Sofia Hylander i Jusek.

– For å rekruttere og beholde akademikere må organisasjoner gi både gode vilkår og prioritere sosiale og organisatoriske faktorer på arbeidsplassen, sier hun til den svenske arbeidsmiljøavisen Arbetsliv.

Menn og kvinner scorer rangerer de forskjellige faktorene litt ulikt. Menn setter i høyere grad pris på gode karrieremuligheter og kompetanseutvikling, mens kvinner i større grad vektlegger en organisasjons verdier. Lønn kommer imidlertid like langt ned hos begge.

De viktigste faktorene hos en arbeidsgiver, ifølge nyutdannede

  1. Gode kolleger
  2. God ledelse
  3. Trygge ansettelsesvilkår
  4. Mulighet for kompetanseutvikling
  5. Balanse mellom jobb og fritid
  6. Gode verdier
  7. Karrieremuligheter
  8. Kreative arbeidsoppgaver
  9. Kollektivavtale
  10. Konkurransedyktig lønn
  11. Fleksibel arbeidstid
  12. En effektiv virksomhet
  13. At arbeidsgiver har høy status

Kilde: Arbetsliv

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS