Ledelse

– Konflikt er egentlig engasjement

Et åpent klima for konfliktløsning kan både forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen – kanskje til og med skape engasjement, ifølge svensk forsker.

Publisert Sist oppdatert

Konflikter kan bli dyre – både personlig, for de innblandede partene og for virksomheten, i form av mindre produktive ansatte, dårligere kvalitet, sykefravær og forsuret arbeidsmiljø.

En av de vanligste årsakene til at en konflikt oppstår kan være at man irriterer seg over noens atferd – enten man er uenig i måten de utfører arbeidet på, eller rett og slett ikke liker måten de er på. Slike relasjonskonflikter er også de vanskeligste å løse – spesielt den sistnevnte.

– Når det er uenighet i måten noen oppfører seg på blir konflikten nesten automatisk også personlig, noe som gjør den vanskelig å håndtere på en saklig og god måte, sier universitetslektor ved Gøteborgs Universitet, Thomas Jordan, til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.

Jordan forsker blant annet på konflikter og konflikthåndtering på arbeidsplassen.

Åpent kommunikasjonsklima

For at konflikter ikke skal få grobunn mener Jordan at det er viktig å legge til rette for et åpent kommunikasjonsklima rundt konflikter. Og det er ikke ensbetydende med en flat organisasjon.

– Hierarkiske virksomheter har ofte mindre konflikter enn veldig flate organisasjoner. Det har med å gjøre at man har en autoritær ledelse som kan beslutte å avslutte konflikter, enten man finner seg i det eller ikke, sier Jordan til Arbetsliv.

I flate organisasjoner kan man ikke gjøre dette.

– I flatere organisasjoner har ansatte mer ansvar og man er mer avhengige av å få løst konfliktene tidlig, sier Jordan.

Han mener at det må legges til rette for at konfliktene kan tas opp og diskuteres, og kanskje til og med skape engasjement.

– Det finnes positive sider i alle saker, også i konflikt. En arbeidskonflikt handler i bunn og grunn om et engasjement for hvordan arbeidet skal utføres. Det er snakk om noen som har lyst til å endre på noe, og det kan være en positiv drivkraft. Ser man det fra den siden, og legger til rette for at konflikter kan tas opp på en sunn måte, så kan konflikter bli en drivkraft for utviklingen i virksomheten, sier Jordan.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS