Annonse

image.jpg

Over 100 deltakere fra noen av Norges 12 største bedrifter deltok på programmet FiftyFifty for å øke likestillingen i toppsjiktet i næringslivet. Foto: Jacob Noodt, www.eventograf.no

Kvinner kjemper sammen for kjønnsbalanse i toppledelsen

I privat næringsliv er det kun 13 prosent kvinnelige toppledere. I konsernledelsen i de største selskapene og i toppledelsen i de litt mindre selskapene er andelen kvinner fortsatt lav.

Kvinnene som deltar på FiftyFifty-programmets fire samlinger skal motiveres til å ønske, ville og tørre å ta på seg lederansvar. Hver bedrift har sendt tilsammen 10 kvinner fra ulike nivåer i virksomheten.

Lese resten?
Fornyer deretter på fullpris
Første mnd kr 20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Annonse

FiftyFifty-programmet

  • FiftyFifty vil samle kvinner fra de store samfunnsbevisste bedriftene i Norge fra forskjellige bransjer med mål om å definere konkrete tiltak og målsettinger for å lykkes med å rekruttere flere kvinnelige ledere.
  • Hver bedrift utnevner: Kvinnelige topp/mellomledere og utvalgte kvinnelige talenter, gjerne med fordeling 40/60%. ITopplederen er sponsor og kontaktperson er fra HR, Kommunikasjon eller innenfor CSR.
  • Gjennom fire workshops vil kvinnene jobbe sammen om tiltak og skape oppmerksomhet rundt en viktig samfunnsutfordring.
  • Workshopene er utviklet av og fasiliteres av konsulenter fra AFF.
  • Tiltak og bevisstgjøring er med et individ, bedrifts og samfunnsperspektiv.
  • I tillegg vil hver og en av deltakerne få en personlig utvikling gjennom synlighet, et unikt nettverk og en praktisk verktøykasse de kan ta med videre i sitt lederskap.

Disse bedriftene er med

  • Storebrand
  • Orkla
  • Yara
  • Posten Bring
  • Cognizant
  • Coop Norge
  • Forsvaret
  • Manpower Group
  • Evry
  • Advokatforeningen
  • Veidekke
  • Norsk Tipping
Annonse

FiftyFifty-programmet

  • FiftyFifty vil samle kvinner fra de store samfunnsbevisste bedriftene i Norge fra forskjellige bransjer med mål om å definere konkrete tiltak og målsettinger for å lykkes med å rekruttere flere kvinnelige ledere.
  • Hver bedrift utnevner: Kvinnelige topp/mellomledere og utvalgte kvinnelige talenter, gjerne med fordeling 40/60%. ITopplederen er sponsor og kontaktperson er fra HR, Kommunikasjon eller innenfor CSR.
  • Gjennom fire workshops vil kvinnene jobbe sammen om tiltak og skape oppmerksomhet rundt en viktig samfunnsutfordring.
  • Workshopene er utviklet av og fasiliteres av konsulenter fra AFF.
  • Tiltak og bevisstgjøring er med et individ, bedrifts og samfunnsperspektiv.
  • I tillegg vil hver og en av deltakerne få en personlig utvikling gjennom synlighet, et unikt nettverk og en praktisk verktøykasse de kan ta med videre i sitt lederskap.

Disse bedriftene er med

  • Storebrand
  • Orkla
  • Yara
  • Posten Bring
  • Cognizant
  • Coop Norge
  • Forsvaret
  • Manpower Group
  • Evry
  • Advokatforeningen
  • Veidekke
  • Norsk Tipping