Ledelse

– Lag en bedre opplevelse for kundene

Gode produktbeskrivelser, brukeropplevelser og rettferdige betalingsløsninger er oppskriften for å lykkes med nettbutikker, mener Netlife. Digitalbyrået avslører også hva som er nettbutikkslageren fremfor alle.

Publisert Sist oppdatert

Tiden er omme for at nettbutikker lever sitt eget liv ved siden av bedriftens kjerneaktivitet, mener designer, netthandelsekspert og UX-rådgiver, Helene Lundeby Riddervold i Netlife. Hun påpeker at netthandel utvikler seg fra å være en støttefunksjon til å bli selve kjernen i digitaliseringsprosesser for mange virksomheter.

Bommert og overraskelse

– Like fullt er nettbutikk nytt. Som refleks starter mange utviklingsprosessen ved å studere hva konkurrentene gjør. Det er smart å ha oversikt over dette, inkludert de utenlandske. Men, husk at du skal være bedre enn konkurrentene. Da må du også styre unna feilene som de har gjort, sier Lundeby Riddervold.

Hun forklarer at mye av kjernen i utviklingsprosessen for nettbutikker og andre nettsteder ikke er å la kopiering og synsing styre, men derimot å gjøre bevisste valg i forhold til brukervennlighet og konvertering gjennom systematisering av innsikt, måling og testing,

Hun trekker frem metodene A / B–testing og brukertesting som to godt egnede verktøy som bør brukes ved alle vesentlige endringer. A / B går ganske enkelt ut på at man tester trafikk til to forskjellige sider med samme innhold eller funksjon og ser hvilken som gir best uttelling. Det kan for eksempel være en mal for produktpresentasjon eller landingsside.

Foto – Ikke hiv deg på siste tech–mote uten å spørre deg selv om det virkelig styrker opplevelsene og salget, sier designer og UX-rådgiver i Netlife, Helene Lundeby Riddervold

Brukertesting

– Ikke gå for fort frem. Rull ut én og én funksjon, i motsatt fall kan det bli uklart hvilken effekt de enkelte endringene gir. Gjennomtest endringene og mål resultatene før og etter. Når du er fornøyd kan du begi deg i kast med neste endring, sier hun.

Brukertesting med reelle personer i laboratoriet kan gi mange aha-opplevelser.

– Du kan se hvordan folk faktisk navigerer – hva de får til og ikke. Det kan gi mange aha-opplevelser, sier Lundeby Riddervold, som mener at svært mye i nettbutikken uansett følger av å fokusere på selve kjernen: produktene.

13 råd for bedre nettbutikker:

1. Produktbeskrivelsene er gullet:

  • I vanlige butikker kan du se, ta og føle på produktene og spørre om hjelp. På nettet må du sikre deg ved å se og lese. Derfor må informasjonen være dekkende med gode bilder og tekst.

  • Mange mottar tekst og bilder av diskutabel kvalitet fra leverandører. Bruk tekstkyndige til å redigere og forme kundevennlig språk. Godt innhold er også bra for nettbutikkens søkefunksjon

2. Presenter tre kundekategorier:

  • Netthandlere kan grupperes i tre hovedkategorier: Noen er ute og browser, uten noe spesifikt mål – men shopper like fullt. Andre skal kjøpe og har klart for seg hva de skal ha. Andre igjen vet ikke nøyaktig, men sammenligner og trenger mest mulig informasjon

  • Derfor må de kunne drille så dypt de trenger for å gjøre trygge valg

3. All informasjon ved fullvisningen:

  • Mange tar kjøpsbeslutningen basert på fullvisningen av produktet. Derfor er dette stedet å gi all informasjon

  • Kunder som føler utrygghet rundt produkter og butikkens seriøsitet kjøper neppe

4. Hold kundene på sporet:

  • Annet innhold må ikke spore kundene bort fra kjøpsprosessen, men målrettet til kjøp–knappen

  • Netlife anbefaler å fjerne eller dempe bruken av reklamebannere på fordsiden. Det er støy, og folk klikker seg refleksivt bort fra slike ting

5. Unngå stammespråk:

  • Ikke bruk uforståelige betegnelser og produktbeskrivelser. I B2B-butikker er det verdifullt å kunne søke på en kode og naturligvis på en bransjespesifikk produktbeskrivelse

  • B2C-kunder har derimot sjeldent nytte av bransjespråk. Skriv så folk forstår, og med begreper de kan søke på

6. Lytt til Google:

  • Google presenterer det vi gir dem. Er konkurrentene dine bedre, topper de søkeresultatene. Google veileder oss på support.google.com/webmasters

  • Følg med, for over tid finner søkemotoren nye måter å vise innhold på. Aktuelle formater nå er for eksempel microdata, RDFa og JSON-LD

7. Utnytt norsk fortrinn:

  • Norsk gir trygghet for mange. Spill derfor på dette et stykke på vei

8. Bruk produktkategorier:

  • Produktkategorier hjelper kundene å navigere. Nettbutikker har forbedret seg mye på brukervennlighet de siste fem årene, men akkurat på kategorier skårer de dårligere

  • Få kategoriene høyt opp på forsiden, sammen med en god søkefunksjon

9. Bygg for PC og mobil samtidig:

  • Gjør design og utvikling for PC og mobil parallelt

  • Vær bevisst universell utforming (uu), som handler om å optimalisere nettstedet for så mange brukere som mulig for å øke konverteringen

10. Rettferdig betalingsmodell:

  • Vær ærlig, redelig og by på en rettferdig betalingsmodell

  • Ikke gi folk overraskelser med gebyrer, frakt og toll til slutt

  • Få frem informasjon om dette tidlig, for eksempel ved å oppgi postnummer som grunnlag for beregning og visning i handlekurven. Postnummer rekker, dersom du ber folk fylle ut komplett navn og adresse med en gang, mister du dem nesten garantert

11. Gratis frakt er selve slageren:

  • Om du ikke kan gi gratis frakt på mindre ordre, så frist med dette over en viss beløpsgrense

12. Enkel check–out:

  • Tilrettelegg for enkel check–out, med automatisk utfylling av informasjon

  • Vis tydelig hvor informasjonen kommer fra

  • Ikke spør etter informasjon som du har fra før

  • Skjemaene må være lette å fylle ut, og riktig tastatur må dukke opp på mobilen

13. Ha teknikken på plass:

  • Sørg for at allerede implementert funksjonalitet fungerer optimalt før ny legges til, fordi kunder misliker sterkt skjemaer og annet som ikke virker

  • Ha en strategi for serverkapasitet som tilpasser seg topper i trafikk og etterspørsel

Kilde: Netlife

Powered by Labrador CMS