Ledelse

– Ledere må være mer uforutsigbare

For mye stabilitet kan fort bli kjedelig og uinspirerende, mener amerikansk lederutvikler.

Publisert Sist oppdatert

Det er mye på en arbeidsplass som er forutsigbart, også når det gjelder ledelse. Den jevne medarbeidersamtalen, kvartalsoppdateringer, juleavslutningen med påfølgende takketale til alle ansatte. Ledelse har en tendens til å havne i et spor, og holde seg der.

Det er ikke snakk om en usynlig leder – lederen er synlig og til stede – det er snakk om forutsigbar ledelse, og det er ikke bra, skriver Richard Bridge, grunnlegger og sjef for lederutviklingsfirmaet Top Banana, til Management Today.

Stabile ledere er viktig. De skaper en trygghet for de ansatte, men man havner alt for fort i det samme sporet, og da balanserer man på en fin line mellom stabilitet og forutsigbarhet, og forutsigbarhet er kjedelig og uinspirerende for de ansatte, skriver Bridge. Forutsigbar ledelse er negativt både for utviklingen og innovasjonen, og spesielt i dagens omskiftelige omgivelser, legger han til.

Bli mer uforutsigbar

Moderne og effektive ledere er mer uforutsigbare. De må overraske og skape engasjement både gjennom det de sier og gjør, mener Bridge, og definerer noen grep en leder kan ta for å komme dit:

  • Det er vanskelig å engasjere fra toppetasjen. Forlat kontoret og ta en tur ut blant de ansatte. Spis lunsj sammen, og hent inn ideer og tanker fra dem. Spesielt hvis du trenger hjelp til å løse strategiske utfordringer kan det være interessant å hente inn råd fra medarbeiderne som er ute i bedriften og kjenner hvor skoen trykker.

  • Overraskelser og spontane aktiviteter engasjerer. Arranger en liten feiring etter gode resultater, eller legg igjen personlige beskjeder på pultene til de ansatte før helga. Det samme gjelder for dårlige tider. Det er lettere å mobilisere til handling dersom man skaper litt liv og røre i stedet for å sende ut en e-post med «viktig» i tittelen.

  • Tør å vise litt følelser og personlighet. Fortell historier og reflekter rundt egne erfaringer, og ikke vær redd for å bevege deg til begge sider av følelsesskalaen – det er lettere å gjøre inntrykk dersom de ansatte sitter igjen med enten et smil om munnen eller en klump i halsen.

  • LES OGSÅ: Kjetil Gustavson, daglig leder i Q10 personell, er ikke redd for å vise følelser

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS