Ledelse

– Ofte kan partneren være en sidekick som ikke er så synlig, men som absolutt er like viktig.

– Mange gode vennskap ryker

Gründere som ser etter en partner er for nærsynte. Det er sjelden den rette partneren er å finne i omgangskretsen eller i nettverket ditt, hevder startup-ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Du har startet din egen bedrift, og er kanskje ferdig med oppstartsfasen. Erfaringen så langt gjør at du innser at du trenger en partner for å få bedriften til å vokse.

Her stopper det opp for mange gründere. Skal de begynne å lete blant venner? I nettverket sitt? Oppsøke speed dating-arenaer?

Blant gründere som lykkes er det overraskende mange som gir mye av æren til en partner de jobber tett med, forteller daglig leder i Oslo Business Region, Fredrik Winther.

Han har sett nærmere tusen oppstartsselskaper på nært hold, ofte med investorpresentasjoner og pitcher, og har fulgt oppstartscenen tett i forhold til hvem som lykkes over tid. I tillegg leser han i sitt arbeid artikler hver dag om tech-startups.

Han forteller at et partnerskap nesten er som et ekteskap.

– Ofte kan partneren være en sidekick som ikke er så synlig, men som absolutt er like viktig. Hovedårsaken er at det å kunne teste hundrevis av idéer på noen du stoler på – gjerne løpende og hver dag – gjør at summen av beslutningene blir bedre og fattes raskere, sier han.

Generelt er det tre egenskaper som må være dekket fra oppstarten av i vellykkede selskaper: Kommersiell kompetanse, faglig- og teknologisk dybdekompetanse og nettverkskompetanse, forklarer han:

– Noen få ganger finnes alt dette i samme person, men det er uhyre sjelden. Normalt er det fordelt mellom personer som er gode på business, teknologi og fag, samt personer med riktig nettverk. At disse feltene er dekket er vanligvis utgangspunktet når investorer vurderer team de skal investere i.

Solide nettverk

Foto Daglig leder i Oslo Business Region, Fredrik Winther, forteller at mange gründere som ser etter en partner er for nærsynte. Det er sjelden den rette partneren er å finne i omgangskretsen eller i nettverket, mener han. (Foto: Oslo Business Region)

I tillegg til business og markedsforståelse, må sentrale personer ha dybdekunnskap og «passion», og brenne for teknologien eller løsningene som ligger til grunn for produktet eller tjenesten.

Ifølge Winther bør selskapet aller helst representere det man kaller «thought leaders» på sitt felt.

– Det er de som drar fagutviklingen videre. I tillegg trenger man solide nettverk for å få ting gjort, og for å få tilgang på alt fra investorer til samarbeidspartnere. Nå når de fleste relevante markeder er internasjonale, bør nettverket også være internasjonalt, påpeker han.

Hvordan gå frem?

Den største feilen mange gründere gjør, er å være for nærsynte. Man leter der man har best oversikt: i sin nære krets av venner og bekjente. Det skal mye til å finne det beste teamet der, og mange gode vennskap ryker den dagen motstanden kommer.

– For normalt oppegående folk er magefølelsen ofte bedre enn personlighetstester og analyser. Det viktigste er å vite at du kan jobbe tett sammen med den potensielle partneren over tid, også i motstand, og da er det viktigste å dele grunnleggende interesser, verdier og visjoner, sier han.

Hoved­årsaken er at det å kunne teste hundrevis av idéer på noen du ­stoler på, gjerne løpende og hver dag, gjør at summen av beslutningene blir bedre og ­fattes raskere

Med begrenset kapital i starten er det som oftest ikke noe alternativ å svi av startkapitalen på dyre rekrutteringsselskaper. Heldigvis finnes det mange alternativer, ifølge Winther.

Han peker på alt fra nye verktøy som Startupmatcher, deltakelse på populære arrangmenter som «Join startup» i regi av Startup Lab og MESH, til å bruke eget og andres nettverk, eller søke i relevante communities på nett.

– I en tid hvor teknologi og markeder endres raskt, er det sjelden den første idéen som gjør at man virkelig tar av, og da er kvaliteten på teamet ekstremt viktig, understreker Winther.

– Ingen fasitsvar

Foto Rådgiver for entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge, Jeanett Sandmo, sier at det ikke finnes noen fasitsvar for hvordan man finner den rette partneren. (Foto: Innovasjon Norge)

Rådgiver for entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge, Jeanett Sandmo, forteller at det ikke finnes noen fasitsvar for hvordan man finner den rette partneren.

– Dette er en stor utfordring for mange av selskapene vi jobber med. Det tar dessuten ofte lang tid før de vet om samarbeidet fungerer tilfredsstillende. Feilansettelser, og spesielt partnerskap, er dyre. Å finne talenter er helt klart en utfordring, sier hun.

Et av problemene har med økonomi å gjøre: En gründerbedrift konkurrerer ofte med mer etablerte selskaper om de samme talentene, og kan naturlig nok ikke matche lønnen disse selskapene tilbyr.

Sandmo anbefaler alle gründere som finner en partner til å få det juridiske på plass.

– Når du skal dele et eierskap er det viktig at du får tatt hånd om det juridiske. Gode og ordentlige avtaler er viktige, understreker hun.

Hun forteller at både Innovasjon Norge og andre jevnlig har arrangementer og møteplasser, der gründere kan finne potensielle kandidater for samarbeid.

6 ting du bør vurdere før du går inn i et partnerskap

1 Stol på magefølelsen din,og få den ned på papir:

  • To kriterier for valg er partner er viktige: Du må like dem og stole på dem. I tillegg må de ha noe å komme med, som du ikke behersker selv
  • Kjemi og tillit er subjektive verdier. Føles det ikke riktig, bør du ikke inngå noe partnerskap
  • Klarer roller, grenser, kompensasjon og exit-strategier for så å dokumentere dette skriftlig
  • Tillit er viktig, men en dokumentasjon på at dere ønsker å oppnå det samme med samarbeidet er like viktig

2 Du bør ha kjent partneren i minst et år:

  • Forskningsstudier innenfor psykologi viser at folk kan skjule hvem de egentlig er over lange perioder
  • Etter et år har du dannet et godt nok bilde av personen du ønsker å samarbeide med
  • Et forretningspartnerskap er som å gifte seg. Testen frem mot partnerskapet er som dating i et forhold
  • Kartlegg ansvarsfordelingen i denne perioden, og dokumenter den skriftlig
3. Synergieffekt:
  • Bruk matematikk som beslutningsgrunnlag for å finne den rette partneren
  • Dersom 1+1 bare blir 2, har du ikke det rette partnerskapet. Det må gi en merverdi
  • Partneren din må være dyktigere enn deg på enkelte områder. La aldri ditt ego stå i veien for dette
4. Test din potensielle partner:
  • Be din potensielle partner om å ta en personlighetstest, slik at dere kan matche svarene deres. Da kan dere finne ut innen hvilke områder dere komplementerer hverandre på
  • Det er viktig at du og partneren din har komplementære ferdigheter, samtidig må partnerne dele den samme visjonen for bedriften
  • Dersom du er en introovert person, kan det lønne seg at partneren har ekstroverte egenskaper
5. Sørg for å avklare ting på forhånd:
  • Partnerskap bør være vinn-vinn, langsiktige og forholdsbaserte
  • Sørg for å dokumentere forståelsen dere har om hva bedriften skal være, også dersom ledelsen må byttes ut. Dette fungerer som en kontrakt eller et forsikringsdokument
  • To ting må klareres: At kjerneverdiene deles av begge parter og at det ikke finnes en historikk som kan være skadelig for det langsiktige samarbeidet
6. Ikke vær redd forå avslutte samarbeidet:
  • Hvis du merker at ulikhetene mellom deg og partneren din er for store, kan det være lurt å avslutte samarbeidet – før dere driver hverandre til vanvidd
  • Hvis du merker uopprettelige uenigheter om strategi, et eventuelt salg, antall arbeidstimer som må legges ned, hva slags stab som skal ansettes eller andre viktige spørsmål, må du begynne å vurdere hvordan samarbeidet skal avsluttes
Kilde: The Oracles / Entrepreneur

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS