Ledelse
– Mange gode vennskap ryker
Gründere som ser etter en partner er for nærsynte. Det er sjelden den rette partneren er å finne i omgangskretsen eller i nettverket ditt, hevder startup-ekspert.
Du har startet din egen bedrift, og er kanskje ferdig med oppstartsfasen. Erfaringen så langt gjør at du innser at du trenger en partner for å få bedriften til å vokse.
Her stopper det opp for mange gründere. Skal de begynne å lete blant venner? I nettverket sitt? Oppsøke speed dating-arenaer?
Blant gründere som lykkes er det overraskende mange som gir mye av æren til en partner de jobber tett med, forteller daglig leder i Oslo Business Region, Fredrik Winther.
Han har sett nærmere tusen oppstartsselskaper på nært hold, ofte med investorpresentasjoner og pitcher, og har fulgt oppstartscenen tett i forhold til hvem som lykkes over tid. I tillegg leser han i sitt arbeid artikler hver dag om tech-startups.
Han forteller at et partnerskap nesten er som et ekteskap.
– Ofte kan partneren være en sidekick som ikke er så synlig, men som absolutt er like viktig. Hovedårsaken er at det å kunne teste hundrevis av idéer på noen du stoler på – gjerne løpende og hver dag – gjør at summen av beslutningene blir bedre og fattes raskere, sier han.
Generelt er det tre egenskaper som må være dekket fra oppstarten av i vellykkede selskaper: Kommersiell kompetanse, faglig- og teknologisk dybdekompetanse og nettverkskompetanse, forklarer han:
– Noen få ganger finnes alt dette i samme person, men det er uhyre sjelden. Normalt er det fordelt mellom personer som er gode på business, teknologi og fag, samt personer med riktig nettverk. At disse feltene er dekket er vanligvis utgangspunktet når investorer vurderer team de skal investere i.
Solide nettverk
I tillegg til business og markedsforståelse, må sentrale personer ha dybdekunnskap og «passion», og brenne for teknologien eller løsningene som ligger til grunn for produktet eller tjenesten.
Ifølge Winther bør selskapet aller helst representere det man kaller «thought leaders» på sitt felt.
– Det er de som drar fagutviklingen videre. I tillegg trenger man solide nettverk for å få ting gjort, og for å få tilgang på alt fra investorer til samarbeidspartnere. Nå når de fleste relevante markeder er internasjonale, bør nettverket også være internasjonalt, påpeker han.
Hvordan gå frem?
Den største feilen mange gründere gjør, er å være for nærsynte. Man leter der man har best oversikt: i sin nære krets av venner og bekjente. Det skal mye til å finne det beste teamet der, og mange gode vennskap ryker den dagen motstanden kommer.
– For normalt oppegående folk er magefølelsen ofte bedre enn personlighetstester og analyser. Det viktigste er å vite at du kan jobbe tett sammen med den potensielle partneren over tid, også i motstand, og da er det viktigste å dele grunnleggende interesser, verdier og visjoner, sier han.
Hovedårsaken er at det å kunne teste hundrevis av idéer på noen du stoler på, gjerne løpende og hver dag, gjør at summen av beslutningene blir bedre og fattes raskere
Med begrenset kapital i starten er det som oftest ikke noe alternativ å svi av startkapitalen på dyre rekrutteringsselskaper. Heldigvis finnes det mange alternativer, ifølge Winther.
Han peker på alt fra nye verktøy som Startupmatcher, deltakelse på populære arrangmenter som «Join startup» i regi av Startup Lab og MESH, til å bruke eget og andres nettverk, eller søke i relevante communities på nett.
– I en tid hvor teknologi og markeder endres raskt, er det sjelden den første idéen som gjør at man virkelig tar av, og da er kvaliteten på teamet ekstremt viktig, understreker Winther.
– Ingen fasitsvar
Rådgiver for entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge, Jeanett Sandmo, forteller at det ikke finnes noen fasitsvar for hvordan man finner den rette partneren.
– Dette er en stor utfordring for mange av selskapene vi jobber med. Det tar dessuten ofte lang tid før de vet om samarbeidet fungerer tilfredsstillende. Feilansettelser, og spesielt partnerskap, er dyre. Å finne talenter er helt klart en utfordring, sier hun.
Et av problemene har med økonomi å gjøre: En gründerbedrift konkurrerer ofte med mer etablerte selskaper om de samme talentene, og kan naturlig nok ikke matche lønnen disse selskapene tilbyr.
Sandmo anbefaler alle gründere som finner en partner til å få det juridiske på plass.
– Når du skal dele et eierskap er det viktig at du får tatt hånd om det juridiske. Gode og ordentlige avtaler er viktige, understreker hun.
Hun forteller at både Innovasjon Norge og andre jevnlig har arrangementer og møteplasser, der gründere kan finne potensielle kandidater for samarbeid.