Ledelse

Roboten Furhat er utviklet ved Kungliga Tekniska högskolan i Sverige, og brukes i dag som hjelpelærer i Stockholm.

Møterobot kan føre til mer rettferdige møter

Griper inn når noen snakker for mye

Publisert Sist oppdatert

Sosiale roboter er i vekst i arbeidslivet. De kan for eksempel brukes til å gjennomføre enkle oppgaver som å svare på ofte stilte spørsmål.

– Det vi har tenkt oss er å bruke roboter til å svare på enkle spørsmål, for eksempel som resepsjonist på kontor eller hoteller. Ofte er det de samme spørsmålene som går igjen, som for eksempel når det er frokost eller passordet til det trådløse nettverket, sier Jonas Beskow, professor i kommunikasjon ved Kungliga Tekniska högskolan (KTH) til den svenske arbeidsmiljøavisen Arbetsliv.

Ved den svenske Kungliga Tekniska högskolan har de imidlertid gått litt videre, og utviklet en ordstyrerrobot som skal føre til mer rettferdige møter på arbeidsplassen.

Roboten Furhat har blitt drillet i samtaler med flere deltakere for å lære seg å forstå når ulike personer prater, hvor mye de enkelte har snakket, hvem som tar ordet oftest og hvem som ikke slipper til. Målet er å hindre at noen dominerer, og heller skape mer rettferdige og balanserte møter.

– Én mulighet er at Furhat kan gripe inn når flere personer snakker samtidig, og sørge for at alle får anledning til å snakke like mye, sier Beskow til Arbetsliv.

Hvordan sørge for at alle blir hørt?

Henning Bang, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo og ekspert på møteledelse, og generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind, svarer i denne videoen:

Se hele videoen om rekruttering, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS