Fra papirutgaven

Slik bygger du tillit

Karakter og kompetanse er to av byggesteinene.

Publisert Sist oppdatert

Den mest leste artikkelen hos Insights by Stanford Business i 2016 handlet om hvordan smarte ledere bygger tillit. I artikkelen tar Joel Peterson - professor i ledelse ved Stanford Graduate School of Business, styreformann i flyselskapet JetBlue, investor og tidligere toppsjef i et av verdens største eiendomsfirmaer - til orde for at kulturer preget av høy tillit skaper bedre selskaper.

Og den erfarne topplederen bruker store ord når han forteller om hvor viktig han mener tillit er. Han beskriver tillit som noe som er mer kraftfullt enn «makten selv», og viser til at tillit støtter oppunder innovasjon og fleksibilitet. Han mener også at tillit gjør livet både morsommere og mer produktivt; folk blomstrer i miljøer som preges av tillit.

Overføring av makt

Hva er så tillit? Sosialmedisiner Per Fugelli beskrev i en kronikk i Tidsskriftet Den Norske Legeforening for en del år tilbake tillit som «en følelse av at andres godhet, ærlighet og dyktighet er til å stole på», og viste til at tillit ofte medfører en overføring av makt til en person eller til et system; makt til å handle på mine vegne, til mitt beste.

Joel Peterson er inne på det samme sporet når han Stanford-artikkelen definerer tillit som å - på ett eller annet nivå - gi slipp på kontroll og overlate den til en annen person.

Men - intensjoner om tillit er ikke nok. Peterson sammenligner det med å slanke seg, eller å begynne å trene: Det er ikke noe som skjer uten videre. Tillit må bygges opp, steg for steg.

Tillitens byggeklosser

Joel Peterson viser til tre faktorer som må være på plass for å få tillit:

  • karakter - folk har ikke tillit til en leder som ikke har integritet; man må kunne stole på hva han eller hun sier
  • kompetanse - du stoler på din mor, men selv hun må ha kompetanse til å løse den aktuelle oppgaven; det er antagelig ikke henne du vil ha som pilot i et fly...
  • autoritet til å levere - det er meningsløst å ha tillit til at en pilot skal kunne fly til London hvis han ikke har tillatelse til å ta av

Peterson viser til at alle disse tre faktorene være til stede for å gi en person tillit.

Michael D. Matthews, professor i psykologi ved United States Military Academy, er langt på vei enig med Peterson. Dagens Perspektiv har tidligere omtalt et innlegg Matthew skrev i Psychology Today der han tar for seg tre faktorer som er viktige for å bygge tillit. Han vektlegger, som Peterson, kompetanse og karakter - men fremhever også omsorg som en tredje faktor.

Studie fra Irak-krigen

Matthews viser til en feltstudie militærpsykolog Patrick J. Sweeney gjorde under Irak-krigen, og fastslår at det første som må være på plass for at soldater i krig skal stole på lederne sine, er at soldatene vurderer lederne som kompetente. Den andre kritiske ingrediensen, er ifølge Sweeneys studie karakter. Soldatene i studien mente at følgende syv verdier dannet basis for en god karakter: lojalitet, plikt, respekt, uselviskhet, ære, integritet og personlig mot.

Den tredje ingrediensen i tillit, er ifølge denne studien genuin omsorg; i betydningen at lederne følte en forpliktelse for å gjøre de riktige tingene for soldatene og at forpliktelsen kom fra hjertet. I henhold til studien er en omsorgsfull leder en som viser empati, deler risikoen med soldatene sine og er til stede for å fronte utfordringer.

Michael D. Matthews understreker hos Psychology Today at alle de tre ingrediensene er nødvendige for tillit, men at ingen av dem er tilstrekkelige alene.

Baksiden av medaljen

Det er alltid en risiko for at tillit misbrukes. Peterson tar imidlertid til orde for at det er verdt å ta den risikoen, og minner om at det finnes måter å begrense risikoen på. En framgangsmåte, er ifølge Peterson å holde folk ansvarlige. De må vite hva forventningene til dem er og hva de måles på.

Hva så hvis noen svikter og misbruker tillit? Da må du ordne opp i det, fastslår Peterson. Du kan gi tilbakemeldinger, tilgi og endre på ting. Glemme - og gå videre. Men hvis sviket er for stort eller folk har altfor ulike verdigrunnlag er det ikke sikkert det går. Da kan det lureste være å skille lag.

Risikoen til tross - Peterson er sikker i sin sak. Han er overbevist om at tillit er en god basis på jobben - og i livet for øvrig.

Powered by Labrador CMS