Ledelse

Stresser sjefen din deg ut?

Slik motiverer du ansatte uten å påføre dem stress

Forskning viser at sjefer ofte er mindre stresset enn sine ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Lederes oppfatning av stress kompenseres av faktorer som status, autoritet og jobbsikkerhet. Alle disse faktorene har ledere i større grad enn sine ansatte.

Karen Firestone er daglig leder for finansselskapet Aureus Asset Management skriver i en artikkel på Harvard Business Review at selv om hun føler stress i jobben, må hun gå ut i fra at de ansatte føler enda mer stress.

I boken «Lederens dilemma» skildrer Steve Arneson hvordan man kan sikre stor produksjon i et selskap, uten å bygge opp stress til det punktet der avkastningen blir redusert.

Han anbefaler ledere å være transformative i deres lederstil. Her gir ledere støtte og positive tilbakemeldinger til sine ansatte. Denne lederstilen bygger på respekt, engasjement og samarbeid på arbeidsplassen.

«Dessverre ser jeg flere brudd på dette konseptet i flere bedriftslandskap,» skriver Firestone.

Studier viser at dersom ledere skaper støttende og trygge arbeidsmiljø, vil ansatte føle en større tilhørighet, produsere mer og føle seg mindre stresset.

Her er fem råd for å motivere ansatte uten å påføre dem unødvendig stress:

Tilby sikkerhet

Som leder skal du i størst mulig grad tilby dine ansatte sikkerhet og klarhet. Dette er spesielt viktig for selve jobben den ansatte utfører, rapporteringssystemer, kompensasjon og større endringer i virksomheten.

Dette er minimumskravene – de garanterer ikke å øke motivasjonen til ansatte, men uten dem er det trolig at ansatte vil føle seg misfornøyde.

Selv om noen elementer ved virksomhetens struktur og endringer til virksomheten er taushetsbelagt, burde det å dele relevant informasjon med ansatte være standarden.

Uten klarhet om viktige saker, vil alle ansatte gå rundt å tenke katastrofescenarioer, noe som vil redusere produktiviteten på arbeidsplassen.

Vær rettferdig

Når folk føler at de blir behandlet urettferdig, har de en tendens til å føle mer angst, tildele skyld og bli stresset.

Rettferdighet handler om å bruke like mye tid sammen med dine ansatte som du gjør med ledergruppen, det kan være å lytte til alle under et møte, forklare beslutningsprosessen din mer tydelig og gjenkjenne når noen har det vanskelig.

Vis støtte og takknemlighet. Det høres kanskje lett ut i teorien, mer er vanskeligere i praksis. En studie viser at det er mer sannsynlig at ledere gir ris enn ros.

37 prosent av lederne innrømmet at de aldri gav teamet sitt noen positiv tilbakemelding.

Ikke vær den type sjef. Kom deg opp av stolen, gå rundt og snakk med folk. Vær takknemlig for arbeidet medarbeiderne gjør.

Å sette ressurser, penger og ros bak ansattes innsats vil være et signal om at firmaet bryr seg og støtter folk som gjør en god jobb.

Vis selvtillit

Som leder burde du utstråle selvtillit og kompetanse. Når ledere demonstrerer sine egne evner, forsikrer dette kollegaer og ansatte om de jobber i en virksomhet som har en samlende leder som vil beskytte dem.

Sikkerhet er en nøkkelfaktor når det gjelder stressreduksjon og jobbtilfredshet. Dette kan virke som det er i konflikt med den nåværende populære teorien om å vise sårbarhet. De beste lederne må derimot demonstrere både varme og kompetanse.

Hold løftene dine. Dersom du ikke kan love å holde løftene dine, ikke gi løfter i utgangspunktet. Mye stress kommer fra mangelen på oppfølging fra lederen på ting hen har lovet.

Det er viktig at lederne er stjerneeksempelet på gjennomførelse av lovnader til andre ansatte.

Powered by Labrador CMS