Ledelse

Slik unngår du at feedback blir kritikk

Publisert Sist oppdatert

Å få tilbakemeldinger på arbeidet sitt er viktig – men det er også en kunst å unngå de negative emosjonene som kan oppstå når man mottar konstruktiv kritikk. Spesielt når det gjelder kreativt arbeid.

En studie av syv firmaer som driver med kreativt arbeid viste to trender: tilbakemelding er svært sjelden, og når man først får tilbakemelding på kreativt arbeid, fører det som oftest til negative følelser. Hvordan gir man da god tilbakemelding til kreative ansatte – altså, feedback de både har lyst på, og som kan føre til bedre arbeid, spør Spencer Harrison, førsteamanuensis i organisasjonsatferd ved den franske handelshøyskolen INSEAD, hos Harvard Business Review.

Ifølge Harrison er kreativitet vanskelig på den måten at man trenger tilbakemelding om hvilken retning man skal gå i, men samtidig kan ideer på et tidlig stadium være skjøre og ikke spesielt mottakelige for kritikk.

– Denne dobbeltheten gjør at det er helt avgjørende å forstå hvordan man gir og mottar tilbakemeldinger innen kreative bransjer, skriver Harrison.

I et annet forskningsprosjekt avdekket han to nye funn:

  • Kreative ansatte som oppsøkte tilbakemeldinger ut av ren nysgjerrighet fikk både mer og bedre feedback.
  • Personer som anerkjente at tilbakemeldingen deres var subjektiv gav feedback som hadde større sannsynlighet for å forbedre det endelige produktet.

Nysgjerrighet er nøkkelen

Hvordan du spør om feedback påvirker hvilke typer tilbakemelding du får. Hvis man for eksempel ber om alt for spesifikke tilbakemeldinger reduserer det sjansen for å få gode og konstruktive pekepinner. Da hindrer du personen du spør i å snakke om noe annet enn akkurat det du spør om, og det kan også hindre gode, helhetlige innspill. Du er mer ute etter bekreftelse enn feedback, skriver Harrison.

I studien sin fant Harrison at åpne spørsmål som «hva synes du?» og «hva bør jeg gjøre med dette?» – spørsmål som utviser nysgjerrighet – førte til bedre tilbakemeldinger. Personen du spør føler da at de kan snakke fritt om ideen, og at du er åpen for nye tanker.

Subjektive tilbakemeldinger

Når du gir tilbakemeldinger til kreative arbeidere er det ifølge Harrison viktig å signalisere at meningen din er nettopp det – en mening. Det innebærer å bruke seg selv som referansepunkt når man gir kommentarer: «jeg ser…», «min mening er…» og «jeg tror at…».

For mange kan dette være utfordrende, siden man ofte er opplært til å løse konkrete oppgaver, ikke tolke og kommentere meningsinnhold. Det viktigste, skriver Harrison, er å gi slipp på tanken om at andres kreative arbeid er noe man kan kontrollere på samme måte som andre arbeidsprosesser. Det finnes sjelden en riktig vei, og hvis personen som ber om tilbakemelding ser at du forstår det, så er det også lettere for dem å ta til seg innspillene dine.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS