Ledelse

Stimuler dine ansatte til å lære mer

Selv om du er flink innen et fagfelt, betyr det ikke at du er utlært.

Publisert Sist oppdatert

Greg Stahl, en ekspert på søkemotoroptimalisering, skriver i Entrepreneur at han hadde mye å lære om sitt fagfelt, til tross for at han var leder i den suksessrike oppstartsbedriften Varsity Tutors.

– Heldigvis hadde selskapet jeg jobbet i verdier som oppmuntret til kontinuerlig læring, og jeg hadde dessuten muligheten til å få en-til-en-læring og til å delta på online-kurs, slik at jeg fikk videreutviklet mine ferdigheter, skriver han.

Tilbudet han selv kunne benytte seg av, valgte han selv å tilby til sine egne ansatte. Da kunne han høste frukter av at hans ansatte ble videreutdannet: Bedriften tjente på enda dyktigere ansatte, og turnoveren ble langt lavere enn i bedrifter som ikke tilbyr læring. I tillegg ble det implementert nye rutiner i bedriften, med bakgrunn i de ansattes kunnskap og kompetanse.

Her er noen av Stahls tips for å stimulere ansatte til å lære mer:

Strømlinjeforming av teamets tilgang på kompetanse:

  • Legg til rette for gratis læring til alle som ønsker dette. Det trenger ikke å være mer enn en time i uka, over et år
  • Ting som bedring av skriveferdigheter og å kunne lære seg et nytt språk kan vise seg å bli viktig for bedriften

Tilby spesifikke utviklingsmuligheter:

  • Styr unna det de ansatte kan fra før i læringen
  • Konsentrer deg heller om detaljerte, team-spesifikke saker som kan bidra til konkret utvikling
  • Bruk konsepter, med konkrete emner eller cases som er relevante

Del av egen vekst, og støtt dine ansattes vekst:

  • En av de beste måtene du kan gjøre dette på handler om å dele din egen profesjonelle utvikling
  • Hver enkeltperson lærer på en ulik måte, men alle ansatte kan tjene på kontinuerlig utdanning

Kilder: Entrepreneur / Greg Stahl

Powered by Labrador CMS