Ledelse

– Vi har stor tro på økt bruk av kreative yrker i norsk næringsliv, sier Atle Hauge, leder av Kunnskapsverket og professor ved Høgskolen i Innlandet.

– Stor tro på økt bruk av kreative yrker i norsk næringsliv

I en undersøkelse fra Kunnskapsverket - nasjonalt senter for kulturelle næringer, seilte grafisk design og webdesign og -utvikling opp som delen av kulturell kompetanse som brukes mest i andre næringer.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen, som tar for seg innovasjonsrater i perioden 2012-2014, viser videre at foretakene i kulturelle næringer ikke har høyere innovasjonsaktivitet enn foretak i andre næringer, bortsett fra når det gjelder markedsinnovasjon, men at det er en sterk sammenheng mellom bruk av kulturell kompetanse og innovasjonsaktivitet i næringslivslivet som helhet.

Undersøkelsen er basert på data fra innovasjonsundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå (SSB), som er en del av Eurostats Community Innovation Survey og regnskapsdata fra SSBs regnskapsundersøkelser.

Virutal reality

Kunnskapsverket består av et team av norske og internasjonale forskere, utviklere og næringsaktører som har til formål å bidra til å utvikle et helhetlig kunnskapsgrunnlag for kulturelle næringer i Norge. De har flere kartlegginger på gang, forteller daglig leder i Kunnskapsverket og professor i serviceinnovasjon ved Høgskolen i Innlandet, Atle Hauge.

– Vi har stor tro på økt bruk av kreative yrker i norsk næringsliv, sier Hauge, som særlig har tro på økt bruk av design og spillteknologi i andre bransjer. Herunder bruk av Virtual Reality-teknologi (VR) i simulering og kunstig intelligens.

Powered by Labrador CMS