Ledelse

– Unngå de raske løsningene

– Ikke gå for fort fram når ansatte opplever utfordringer, advarer svensk psykolog.

Publisert Sist oppdatert

Som leder er det lett å være opptatt av de raske løsningene når en ansatt kommer med et problem. Man vil løse problemet raskt og få det ut av verden slik de ansatte kan gå tilbake til jobben. Den svenske arbeidslivspsykologen Patrik Nystrøm advarer imidlertid mot å gå for fort fram når ansatte opplever utfordringer.

Han oppsummerer derfor tre feil ledere ofte gjør:

Leter etter de raske løsningene

I stedet for å lytte til medarbeiderne og skaffe seg et helhetsbilde av situasjonen ønsker mange ledere seg raske løsninger på spesifikke problemer. Hvis en ansatt ikke har det bra så lønner det seg å avdekke hva som ligger i bunn – man skal løse årsaken, ikke symptomene, skriver Nystrøm til svenske Du & Jobbet.

Mangel på nysgjerrighet

Det er menneskelig å feile av og til. Hvis en medarbeider tar kontakt med deg etter et kundemøte eller et prosjekt som gikk dårlig så er det viktig at du viser at du bryr deg, og at du engasjerer deg i din ansattes følelser. Hvis du møter medarbeideren med steinansikt og ikke er støttende er det lett for å miste motivasjonen.

Nye krav hele tiden

Hvis hver eneste medarbeidersamtale dreier seg om nye og høyere krav til den ansatte, så er det lett for at arbeidstakeren blir motvillig og går tom for energi. I stedet for stadig økende krav bør ledere formidle en vi-følelse, der medarbeidernes innsats blir berømmet som et bidrag til felleskassen, i stedt for å si at «du gjorde det bra her, neste gang kan du derfor gjøre enda mer».

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS