Ledelse

Vær forsiktig med hvordan du gir ros

Ansatte trenger verdsettelse, men det er et hårfint skille mellom hva som får en ansatt til å føle seg verdsatt og hva som skaper ubehag, sier danske endringseksperter.

Publisert Sist oppdatert

Anerkjennelse er en viktig byggestein i lederens møte med sine ansatte. Det kan gi bedre trivsel, mer motiverte og bedre presterende ansatte. Men er å anerkjenne sine ansatte det samme som å verdsette dem? Nei, mener Liselotte Søndergaard og Sofie Halkjær, partnere og eksperter på endringsledelse, i det danske konsulentfirmaet Human Univerz.

De trekker en tydelig linje mellom anerkjennelse og verdsettelse: anerkjennelse handler om å vise at man setter pris på den ansattes prestasjoner – verdsettelse handler om å sette pris på personen, skriver de til danske Væksthus for Ledelse. Og verdsettelsen er essensiell:

«Brorparten av medarbeidere som sier opp jobben sin oppgir manglende verdsettelse som hovedårsaken, viser en amerikansk undersøkelse. En annen undersøkelse viser at bare syv prosent av medarbeiderne føler seg verdsatte av sin nærmeste leder, mens over halvparten av alle ledere mener at de selv er flinke til å verdsette sine ansatte», skriver de.

Fem veier til verdsettelse

Søndergaard og Halkjær skriver at ansatte har behov for å bli verdsatt for det de er, ikke bare for det de gjør. Man vil vite at man er verdsatt for sin personlighet i tillegg til alt man gjør av arbeidsoppgaver, og det krever mer av lederen enn julegave og et par fine ord på medarbeidersamtalen, mener de.

De to psykologene Gary Chapman og Paul White står bak boken «The 5 languages of appreciation in the workplace», som beskriver fem ulike måter for hvordan man kan oppleve verdsettelse – for alle snakker ikke samme verdsettelsesspråk.

  • Bekreftende ord: Den ansatte føler seg verdsatt gjennom oppmuntrende ord og komplimenter, som «kjekt å se deg» og «takk for …»

  • Kvalitetstid: Den ansatte føler seg verdsatt gjennom at du som leder bruker tid sammen med hen. Det kan innebære en kjapp prat når man går forbi eller å spise lunsj sammen.

  • Tjenester: Den ansatte føler seg verdsatt gjennom å bli tilbudt hjelp og avlastning, for eksempel i perioder med mye arbeid.

  • Gaver: En personlig utvalgt gave fra en leder eller en kollega gjør at den ansatte føler seg verdifull.

  • Berøring: Fysisk berøring gjør at den ansatte føler seg verdsatt. En leder kan da vise at den ansatte er verdifull gjennom et håndtrykk, et klapp på skulderen eller en klem.

En leder må vite om disse fem språkene, og vite hvilket av dem hver enkelt ansatt «snakker». Bruker man feil metode kan en ansatt oppleve det som ubehagelig i stedet for å føle seg verdsatt, skriver Søndergaard og Halkjær.

Ofte og oppriktig

Når man har funnet ut hvilken kategori de ansatte faller innenfor så gjelder det å bruke denne kunnskapen aktivt, skriver Søndergaard og Halkjær. Verdsettelsen skal skje på det verdsettelsesspråket den ansatte liker, og det bør skje ofte – et par ganger i året er ikke nok, mener de.

Verdsettelsen må også kjennes personlig, som om den er skreddersydd for hver enkelt ansatt. Blir den for generell mister den effekten sin.

Sist men ikke minst må verdsettelsen være oppriktig – man skal mene det man sier, ikke bare si det fordi man føler man må, avslutter Søndergaard og Halkjær.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS