Ledelse

5 råd for å få internasjonale talenter til å bli værende i virksomheten

Publisert Sist oppdatert

Arbeidstagere som er utstasjonert i internasjonale virksomheter utenfor hjemlandet, såkalte ex-pats, er ikke så forskjellige og individualistiske som vi kanskje tror. Kosmopolittene har en rekke kjennetegn til felles, viser en studie gjort av Irene Skovgaard-Smith fra Anglia Ruskin University og Flemming Poulfelt fra Copenhagen Business School (CBS) . De to gir fem råd for hvordan virksomhetene kan holde på og tiltrekke seg internasjonale medarbeidere (se nederst i artikkelen).

Flytter hvis miljøet ikke er internasjonalt nok

Duoen har dybdeintervjuet 14 ex-pats som er en del av et større ex-pat-miljø i Amsterdam. De har snakket med globale ledere, mellomledere og spesialister med høy utdanning, og finner at de tiltrekkes av åpne, internasjonale miljøer.

Hvis de opplever at de ikke befinner seg i et slikt miljø, flytter de og bytter jobb. Dette kan de gjøre fordi de er ressurssterke – og ettertraktede på arbeidsmarkedet.

Skap like muligheter for lokale og internasjonale ansatte på alle områder.

Globale borgere

Irene Skovgaard-Smith sier i et intervju på hjemmesidene til CBS at dette er kosmopolitter som bruker ord som «non-nationality» og «globale borgere» når de snakker om seg selv.

De hyller forskjellighet, er en del av et internasjonalt nettverk og har ofte en ektefelle som har en annen nasjonalitet enn sin egen. Flere av dem som ble intervjuet i undersøkelsen sa at de følte seg fremmede i miljøer som var dominert av én nasjonalitet.

5 råd for å få kosmopolitten til å bli

Forskerne Poulfelt og Skovgaard-Smith gir hos CBS fem råd til virksomheter som vil holde på og tiltrekke seg internasjonale talenter:

  • Møt kosmopolittene med et globalt tankesett og kosmopolitiske verdier.
  • Unngå å favorisere bestemte nasjonaliteter og bruk engelsk som virksomhetsspråk.
  • Skap like muligheter for lokale og internasjonale ansatte på alle områder. Dette gjelder også mulighetene for forfremmelse.
  • Sett sammen en mangfoldig stab, også på ledernivå.
  • Sjekk med jevne mellomrom hvordan det står til med det «globale mindset» i virksomheten.

Forskningsfunnene er hentet fra artikkelen «Imaging ´non-nationality´: Cosmopolitianism as a source of identity and belonging» som er publisert i tidsskriftet Human Relations.

Powered by Labrador CMS