Ledelse

Slik formidler du dårlige nyheter

Publisert Sist oppdatert

Rundt halvparten av nystartede bedrifter i USA pakker sammen og gir opp i løpet av de første fire driftsårene, viser en undersøkelse fra US Bureau of Labor Statistics.

Det kan være mange årsaker til at bedriftene ikke lykkes, men det pekes på at bedriftseiere, entreprenører og gründere daglig opplever tilbakeslag, som tap av nøkkelkunder, konkurrenter som stjeler markedsandeler, tyveri av rettigheter eller lignende.

Ledere må ha en strategi for å fortelle slike dårlige nyheter til sine ansatte, for å unngå at disse mister motivasjonen til å snu den dårlige trenden bedriften er inne i, skriver Tor Constantino i Entrepreneur.

Som ledere har vi et variert publikum å formidle de dårlige nyhetene til: Kunder, interessegrupper, investorer, ansatte og egne familiemedlemmer.

Uansett hvilket omfang det er snakk om, eller hvem nyhetene skal formidles til, anbefaler Constantino en oppskrift på hvordan den dramatiske utviklingen skal formidles.

Slik formidler du dårlige nyheter:

Du må dele dem først:

  • Tillit og eierskap er viktig i ledelse
  • Som leder er det ditt ansvar å kommunisere med teamet ditt og interessegruppene
  • Du må først kommunisere nyhetene internt, og deretter eksternt
  • Du kan miste tillit, dersom de ansatte ikke har fått informasjonen de leser om i media
  • Hvem som formidler budskapet betyr mye når dårlige nyheter skal fortelles til et relevant publikum. Den budbringeren må være deg

Du må dele nyhetene raskt:

  • Det er mye sannhet i klisjéen «Gode nyheter blir ikke bedre med årene». Med dette på minnet er det viktig først å få faktaene på bordet, og deretter dele nyhetene så raskt som mulig
  • Å servere dramatiske nyheter som er ferske viser at du respekterer dine ansatte, og at du har tillit til deres evne til å hjelpe til med å jobbe dere igjennom utfordringene sammen
  • Det er like viktig at informasjonen er 100 prosent som at den blir formidlet raskt

Du må dele alt:

  • Ikke prøv å skjule noe. Få alt på bordet
  • Sørg for at alle oppdateringer om sakens utvikling også blir delt med ansatte og interessegrupper
  • Gjennomsiktighet i prosessen vil hjelpe med å avkrefte rykter og begrense usikkerheten som ofte følger dårlige nyheter
  • Selv om man ofte ikke kan kontrollere dårlige nyheter, kan man kontrollere når, hvordan og hvem som deler den
  • Med en konsekvent håndtering blir det lettere å jobbe seg sammen gjennom utfordringene

Kilder: Tor Constantino / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS