Den er go’ for Haribo

Annonse

Godtegiganten har solgt vingummi og lakris i Norge siden 50-tallet, og opprettet i 1989 det norske Haribo Lakris AS. I dag har bedriften rundt 30 årsverk, hvorav 18 er ansatte av Haribo, mens resten er agenter.

Selskapet ble startet i Bonn i 1920 av Hans Riegel. Navnet kommer fra de første to bokstavene i for- og etternavnet hans, samt de to første bokstavene i Bonn. I dag er det sønnen Hans Riegel Jr på 80 år som styrer bedriften, og han er en kjent figur i Tyskland. Haribo er et av få selskaper i den internasjonale godtebransjen som fortsatt er familieeid.

-Trenden når det gjelder godis er at fler spiser vingummi og lakris. En av grunnene til dette er nok at det ikke inneholder fett, slik som sjokolade, sier Per Henérius, direktør for norske Haribo Lakris AS.

Haribos kunder er som regel 5-45 år. Konkurrentene er alle som produserer sukkervare-godteri, som Nidar, Brynild og Malaco.

- Mens andre produsenter har både vingummi, drops og sjokolade har Haribo kun fokusert på vingummi og lakris. Det er ingen andre dyktige produsenter av vingummi og lakris i Norge. Vi ser at mange produsenter er nødt til å velge bort visse deler av produksjonen for å fokusere på hovedproduktet. Jeg tror vår suksess skyldes at vi har høy fokus på ett segment og er veldig sterke på det feltet, sier Henérius.

Det mest populære produktet i Norge er Fersken, som selges både i løsvekt og pose. 250 tonn Fersken spises hvert år av godtesultne nordmenn. Andre populære produkter er Stjerne-Mix og Gullbamser. Internasjonalt produserer Haribo 80 millioner Gullbamser om dagen.

21 fabrikker rundt i Europa produserer varene som selges i mer enn 150 land. I løpet av de siste 2 årene har Haribo investert 1 milliard norske kroner i nye fabrikker bl.a. i Tyrkia, Spania og England.

Norge er det markedet som vokser mest, og prognosene for 2003 viser 30 prosent vekst. Haribos totale markedsandel i sukkervare-markedet i Norge er 9,5 prosent, som inkluderer alt fra tyggis og vingummi til halspastiller. Når det gjelder smågodt er andelen 18,2 prosent, mens for geleposer, altså produkter som Haribos Fersken eller Nidars Seigmenn, ligger markedsandelen på 19,8 prosent.

- Vi satser stenhardt her fremover. Danmark er landet der folk kjøper mest Haribo per kapita. Siden Norden er et såpass homogent marked er det store muligheter for vekst også i Norge. Haribos mål er å finnes overalt der det selges godteri. I dagligvare har vi fortsatt et potensiale, sier Henérius.

Den nye storsatsningen er fruktkaramellen Maoam. Fruktkarameller er en ny trend i godtemarkedet, og her vil Haribo komme med et stort produktutvalg. Maoam Syrlige Kastanjer i løsvekt er allerede på topp-10 listen over det mest populære smågodtet i Norge.

- Nyheter skaper vekst i markedet, og vi satser stort på utvikling av produkter. Det gjennomføres stadig markeds- og produktundersøkelser for å finne ut hva folk vil ha. Det nyeste i Norge er «fastfood»-godis som Burger, Hotdogs og Pizza & Cola, sier Henérius.

Emballasjen og produktene skal være fargerike og uttrykke glede og positivitet. Produktene selv inneholder bare naturlige fargestoffer.

- I hard konkurranse er det den som kan stå for noe som vil vinne, sier Henérius.

































HARIBO LAKRIS AS
Tusen kroner20012002
Endring

Omsetning
58.536


64.249

9,80 %
Driftsresultat
1.019


2.325

128,20 %
Resultat før skatt
1.383


2.273

64,40 %
Kilde: BizWeb

Annonse