Nyskaping

NHH-forsker Bram Timmermans ved NHH mener politikere nå må vurdere hvordan de kan gjøre det lettere for gründere å rekruttere medarbeidere.

Den vanskelige første ansettelsen

Din første ansettelse som gründer kan være alfa og omega for om du lykkes. Ansettelsene har også samfunnsøkonomiske konsekvenser. Derfor må myndighetene på banen, mener NHH-forsker.

Publisert Sist oppdatert

Bram Timmermans har gjennomført en studie i Danmark, der han har sett på gründeres første ansettelse. Studien viser at bare en liten prosentdel av gründere ansetter nye personer. Dette støtter annen forskning, som har vist at bare et mindretall av nye virksomheter er ansvarlig for jobbskapingen.

– Gründernes utfordring er at de ofte ikke vet hvem de har behov for. Det er vanskelig å vite. Det er også utfordrende for enkeltpersonforetak som skal skalere å treffe disse beslutningene. De er risikoaverse, sier Timmermans til Dagens Perspektiv.

Han peker på at de fleste som ansettes ikke er high-tech personell, økonomer eller ingeniører.

– Det er heller gründeren av en butikk i sentrum som ser etter en ny medarbeider, forklarer han.

Høyt utdannet personell

Ifølge NHH-forskeren er gründere ofte averse mot å ansette folk med lavere utdanning enn seg selv. Personen som skal få en rolle i livsverket bør minst være på gründerens nivå. Likevel viser Timmermans tall at graden av utdanning har lite å si for veksten til selskapet etter ansettelsen.

– Dette handler ikke om at gründere ikke er kompetente som rekrutterere. Snarere forteller det noe om hvor vanskelig det er å treffe denne beslutningen. De er usikre. Men når de først har gjennomført en ansettelse, får de opparbeidet systemer og erfaring nok til å gjennomføre en god prosess neste gang, sier han.

Høyt utdannede gründere er mindre tilbøyelige til å ansette lavt utdannede medarbeidere. Det kan føre til at de setter seg selv ut av spill, ifølge forskeren.

– Det ironiske her er at vi ikke ser noen forskjell på veksten, sier Timmermans.

Kritisk avgjørelse

Den første ansettelsen i en ny bedrift er i praksis en dobling av arbeidsstyrken – og av personalkostnadene. Bram Timmermans mener politikerne nå må vurdere hvordan de kan gjøre det lettere for gründere å rekruttere medarbeidere.

Fordi gründere er villige til å ansette arbeidstakere andre ikke vil ha, tror Timmermans studien kan ha viktige implikasjoner for å bekjempe arbeidsledighet. Den viser at det er et potensial for jobbskaping.

– Hvis alle som har et enkeltmannsforetak i Danmark hadde ansatt én person, hadde det utryddet arbeidsledigheten. Men det er svært få gründere som ansetter. Hvorfor er det sånn, spør Timmermans.

Han påpeker at mange enkeltmannsforetak ikke har noen planer om å vokse. Men han tror også det kan være andre grunner til at gründere synes det er vanskelig å gjøre sin første ansettelse. En av dem er kostnaden. Timmermans mener det er gode grunner for politikere til å se på hvilke hindringer gründere som ønsker å utvide, møter.

– Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale flere støtteordninger, men de bør gå gjennom nåværende støtteordninger med tanke på rekruttering, sier han.

Gründeransettelser:

Noen av funnene i studien (danske registerdata):

  • Det er større sannsynlighet for at den første ansatte ikke er yrkesaktiv, har lavere utdanning og tjente dårligere før vedkommende ble ansatt, sier Timmermans
  • Nyansatte i gründerbedrifter kommer i mindre grad rett fra utdannelse, noe som indikerer at nyutdannede i utgangspunktet foretrekker en karriere i etablerte selskaper, mener forskeren
  • Å ansette familien er også ganske vanlig. Hele 28 prosent av de selvstendig næringsdrivende leier inn et familiemedlem som sin første ansatte, sier forskeren ved Institutt for strategi og ledelse
  • Selv om det er vanskeligere å få tak i de mest attraktive arbeidstakerne, fant forskerne liten sammenheng mellom de nyansattes egenskaper og salgsutviklingen i årene etter

Bram Timmermans / NHH

Powered by Labrador CMS