Nyskaping

Ekteparet Arne og Aud Sommerfeldt håper på suksess med sitt nye gründerprodukt.

– Kan bli en ny «ostehøvel»

Ekteparet bak produktet våget å satse da de så folk kaste verdifulle sko og plagg på grunn av fulle borrelåser. Ti år senere jakter gründerne på distributør for det ferdige produktet.

Publisert Sist oppdatert

Kona til sivilingeniør Arne Sommerfelt, Aud, mente at det var på tide at han fant opp noe nyttig for en gang skyld og helst noe som også var litt gøy. Da barna var små hadde Arne observert Aud streve med å bruke ei tann på en kam for å fjerne lo fra borrelåsene på skoene til ungene.

Et fint prinsipp, tenkte Arne. Han forteller at du trenger noe litt stivt når du skal dykke ned i krokskogen på borrelåsen. Dette inspirerte Arne til å lage en egen liten tann for familiens loete borrelåser. Mens barna vokste seg store i en sjeldent privilegert og lo-fri borrelåstilværelse, besluttet paret å gjøre mer ut av idéen. De startet med å gjennomførte en spørreundersøkelse, hvor 53 prosent faktisk hadde kastet plagg på grunn av fulle borrelåser. 85 prosent hadde opplevd borrelåser som hadde sluttet å fungere på grunn av lo og bøss.

– Vi satte i gang for alvor da undersøkelsen viste at folk faktisk ville spare penger på å bruke produktet, sier han.

Sikret rettighetene

Oppfinnelsen har ekteparet beskyttet med patent ved hjelp av IP-konsulentbyrået Zacco, for å sikre seg rettighetene i tilfelle andre skulle la seg friste til å kopiere idéen.

Arbeidet har resultert i et produkt i sort og oransje plast, som ligger godt i hånden og – ikke minst – gjør slutt på borrelåsproblemet.

– Det er et enda mer spennende forbrukerprodukt enn ostehøvelen. Kanskje kan borrelåsbørsten bli enda bedre kjent som norsk oppfinnelse enn den. Potensialet internasjonalt tror jeg imidlertid at er enda større. Det er vel helst nordmenn og noen nostalgiske norsk-amerikanere som bruker ostehøvel. Et redskap mot fulle borrelåser trenger imidlertid alle, uansett nasjon. Rådgiverne i Zacco mener at familien Sommerfelt har gått riktig frem for å sikre seg rettighetene til borrelåsredderen, sier Arne Sommerfeldt.

Mange går i den første fella, der de kringkaster idéen sin høyt og lavt. Da er den ingen nyhet lenger, og patent får man som belønning fra samfunnet kun for å bringe nyheter til torgs.

– Sommerfelt gjorde helt forbilledlig en forundersøkelse for å sjekke om andre hadde patentsøkt idéen. Da det lyste grønt på dette punktet, gikk vi i gang med å skrive selve patentsøknaden, sier patentfullmektig Sindre Fossum i Zacco.

– Patentsøknad krever kunnskap i krysningsfeltet mellom jus og teknikk, sier Sommerfeldt. iHan erkjente at dette var en jobb for eksperter og ikke for gründerne.

Idéen er lettest

Sommerfelt-ene trodde at et samarbeid med en stor, norsk varemerke-eier var på plass og valgte å kjøre på med patentsøknad for egen regning. Underveis trakk varemerke-eieren seg fordi den selv manglet egnet distribusjonskanal.

– Idéen er det letteste for en gründer, men den er nesten umulig å selge. Investorer virker mest interesserte i å gå inn med kapital i ferdige produkter. Det er på mange måter lett å forstå, for det tar lang tid å utvikle noe, og kan innebære høy risiko. Vi egenfinanserte utviklingen, og selv om det ble noen hundre tusen kroner så var det innenfor rammene av hva vi familien kan bære. Nå som vi står med ferdig produkt er vi optimistiske, både med tanke på distribusjon og kapital for også å eksportere produktet, sier Arne Sommerfeldt.

Foreløpig er Burrfix tilgjengelig i nettbutikk på bedriftens egne nettsider. At prosessen har tatt lang tid skyldes ikke primært utfordringer, men mest å skulle gjennomføre et profesjonelt prosjekt ved siden av alt annet for en hektisk familie og to personer, som begge er selvstendig næringsdrivende. I tillegg til IP-konsulenter på patent, har paret rådført seg med butikker som hver dag møter kundene. De har også trukket inn Wallenius industridesign og Polygründer Consult på plastproduksjon og produksjonsklargjøring – før en første, liten produksjon ble gjort i Kina på tampen av fjoråret.

Toppår for nye patentsøknader

– Virksomheter kan åpne markeder ved å registrere sine immaterielle rettigheter (IP) og samtidig sperre for konkurrentene, sier Thor B. Mosaker, regiondirektør for Zacco i Norge og Tyskland. Zacco er blant Europas 3-4 største IP-konsulentselskaper, og har norske røtter tilbake til rundt 1870. Zacco opplevde for egen del en søknadsvekst på 30 prosent i det norske markedet i fjor og åpnet blant annet kontor i Bergen for å møte etterspørselen.

Powered by Labrador CMS