Nyskaping

Lavrans Løvlie i Livework Studio mener vi må gå fra effektive systemer til høyproduktive innbyggere.

Mer effektive pasienter vil øke produksjonen i helsevesenet

– For å øke produksjonen i helsevesenet må vi begynne med brukerne og deres opplevelse, i stedet for problemer i systemet. Tjenestedesign er et kraftig verktøy for dette, men krever prosesskunnskap for å skape størst mulig verdi.

Publisert Sist oppdatert

Det sa CEO Lavrans Løvlie fra talerstolen under Pulskonferansen 1. juni 2017, ifølge en pressemelding. Konferansen, som var i regi av Netlife Research, Oslo Medtech og Løvlies eget selskap Livework Studio, hadde innovasjon, tjenestedesign og brukermedvirkning i helsetjenesten på agendaen.

Innbyggerne er nøkkelen

– Det norske helsesystemet vil bryte sammen hvis vi ikke leverer mer for mindre. Løsningen ligger i å utløse den enorme verdien som ligger i å få hver enkelt innbygger til å bruke samfunnets ressurser bedre enn i dag, sa Løvlie.

Han påpeker at vi har brukt tid på å industrialisere helsevesenet vårt. Helsevesenet har imidlertid blitt en fabrikk med mange separate «siloer» underveis, som opererer mest hver for seg, og lite på tvers. I tilknytning til for eksempel en ulykke, kan en pasient få topp hjelp i én eller flere siloer, men like fullt få en dårlig totalopplevelse på grunn av manglende samhandling,.

– Systemet utnytter heller ikke mulighetene som ligger i å involvere pasientene i å skape et godt utfall for seg selv. Vi må gå fra effektive systemer til høyproduktive innbyggere.

Brukerfokus

Både Netlife Research og Livework Studio har markert seg ved å sette brukerne i fokus i sin egen virksomhet. Netlife Research leverer websider og andre digitale løsninger til virksomheter som Norwegian Air Shuttle, Store Norske Leksikon, Skandiabanken og Kreftforeningen. Livework Studio er i henhold til Wikipedia verdens første tjenestedesignfirma og jobber med ekstreme ytterpunkter som nye tjenestekonsepter for italienske Gucci og Sykehuset i Vestfold for bedre ambulansetransport for mennesker i akutt psykisk krise.

– De fleste av oss har vært i en situasjon hvor de opplever dialogen i et møte som energisk og god, men i etterkant opplever at deltakerne har snakket helt forbi hverandre. Dette er vi bevisste når vi jobber med tjenestedesign. Designere og helsevesenet tenker nemlig svært forskjellig – så forskjellig at det kan være til hinder for løsningene.

Kulturelle forskjeller

Noen ganger vet du hvilket resultat du ønsker, men ikke hva problemet virkelig er. Derfor jobber designere ofte utforskende og angriper gjerne en problemstilling ved å redefinere selve problemstillingen for å komme til kjernen.

Men, dersom du har studert medisin eller et annet helsefag, har du lært at du ikke bør foreta deg noe uten en knallsterk hypotese.

– Det ligger i grunnvollene at du skal vite hva problemet er før du begynner. Når du møter noen som vil starte med helt blanke ark, kan det skape utrygghet i stedet for utvikling.

Involvering av medarbeidere er helt sentralt ved tjenestedesign fordi det lett blir motstand dersom folk få tredd løsninger ned over hodene sine.

– I England deltok vi i redesign av billettsalget til Transport for London (T-banen i London). Vi tok en nedlagt stasjon og involverte nærmere 3000 medarbeidere i utviklingsprosessen. De var vant til å selge billetter fra bak en glassvegg og tilhørte en av Englands sterkeste fagforeninger. Da forandringen kom, ble det ingen streik fordi så mange hadde deltatt i å forme opplevelsen.

Powered by Labrador CMS