Nyskaping

Oppskriften på vellykket innovasjon

En vellykket innovasjonsprosess i Statoil består av et fast mønster og seks faser.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Næringsliv skriver at forsker Ingunn Johanne Ness fikk slippe inn i det aller helligste i Statoil. Hun kom ut med kunnskap om hva som kjennetegner en vellykket innovasjonsprosess.

I sin doktorgrad trekker Ness frem hvor lite som handler om tradisjonell kreativitet eller store egoer:

– I tradisjonell brainstorming eller kickoffs kommer alle med den ene idéen villere enn den andre, som så samles inn på slutten av dagen og sorteres. Her er det annerledes: Idéene oppstår i fellesskap, i selve kunnskapsdelingen mellom gruppemedlemmene, som sitter på unik kompetanse. De er nødt til å lytte til hverandre, forstå og lære for at det skal skje noe, sier hun til avisen.

Innovasjonsarbeidet var med andre ord preget av lagspillere, ikke primadonnaer.

Her er de seks trinnene til innovasjon som kjennetegnet en vellykket prosess:

Initiering:

  • En tverrfaglig gruppe settes sammen

Kunnskapsdistribuering:

  • Gruppemedlemmene deler kunnskap om et spesifikt tema

Diskusjon:

  • Gruppemedlemmene behandler og stiller spørsmål ved den delte kunnskapen og lærer av hverandre

Forestillingsfasen:

  • Gruppemedlemmene forestiller seg mulig nye måter å gjøre ting på, nye kombinasjoner (kombinere kunnskap på nye måter, basert på egen og andres kunnskap)
  • Forestillingsevne antennes av ulikhet og kreative spenninger

Idéformulering:

  • Gruppemedlemmene snevrer gradvis inn diskusjonen og formulerer en konkret idé

Konsolidering:

  • Idéen fullføres
  • Her kommer sluttproduktet og utfallet av prosessen

Kilder: Ingunn Johanne Ness / Dagens Næringsliv

Powered by Labrador CMS