Nyskaping

Kjell Markset opplever suksess med sin grøtmix i dagligvarebransjen.

Presten som gir oss vårt daglige brød

Idrettspresten og gründer Kjell Markset har suksess med sin sunne Markset–brødmix. Selv hevder han at han ikke var noe særlig opptatt av kosthold før inntil tre–fire år siden. Men nå er brødmixen bokstavelig talt blitt levebrødet hans.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg var nok en typisk mann, og tenkte at når det gjaldt kosthold fungerte det meste greit nok, sier han og smiler.

Ukeavisen treffer ham på en kafe i tilknytning til en Meny–butikk i Oslo der brødmixen hans nå er å finne på hyllene. Faktisk er denne brødmixen nå inne i mellom 300 og 400 av de største butikkene i landet – som Meny, Spar, Mega, Obs og Extra, men også i helsekostforretninger og enkelte kafeer.

Det er først de siste to årene han har vært grunder på heltid og det er brødmixen som nå utgjør 80 prosent av omsetningen hans.

Så hva var det som fikk idrettspresten og grunnleggeren av Kristen Idrettskontakt KRIK til å satse på å bli matgrunder, og der lanseringen av brødmix var en stor del av forretningskonseptet?

Fra syk til frisk

Faktisk begynte det med sykdom i nær familie.

Sønnen, som var flink på skolen og en aktiv idrettsutøver, gikk på en psykisk og fysisk smell for noen år siden.

I forbindelse med et skistipend i USA kom han over en norsk rapport om at ingredienser som gluten, søt melk og mye sukker kunne være en medvirkende årsak til psykiske og fysiske helseplager. Det hører med til historien at Kjell Marksets kone er lege, og var åpen for å se om en det fantes en slik sammenheng.

– Vår sønn begynte etterhvert å utvikle et eget hjemmelaget brød, sier Markset.

Hovedingrediensen i brødmiksen var havre, men brødet var også gjærfritt, glutenfritt og laktosefritt. Familien engasjerte seg i å finne frem til den optimale oppskriften på brødmixen og etterhvert kom de frem til den.

Resultatet av et nytt kosthold gjorde at hverdagen ble mer balansert og at sønnen kunne gjenoppta et helt vanlig liv.

– Etterhvert så vi at nyheten om Markset-brødet spredte seg mer og mer og det var flere i vår bekjentskapskrets som ønsket oppskriften, forteller Kjell Markset.

Våget å satse

Foto Kjell Markset opplever suksess med sin grøtmix i dagligvarebransjen. (Foto: Caroline M. Svendsen)

Snart begynte det å komme meldinger om at de som hadde begynt å lage brødet til seg selv følte seg bedre og noen mente at de også ble kvitt en del helseplager.

– Disse tilbakemeldingene gjorde at jeg skjønte at denne brødmixen kanskje var noe jeg burde produsere i større skala, forteller Kjell Markset, som nå kombinerer salg av brødmix med å holde kurs og foredrag samt bokskriving. Kjell Markset har gjennom bøkene «Lev Vel», «Ansikt til Ansikt» og «Levekraft» avdekket konseptet 4Basics.

Det handler om fire grunnleggende basisverdier som aktivitet, hvile, relasjoner og kosthold. Alle disse livsbasisene påvirker hverandre. De henger sammen og brødmixen passer godt inn i dette bildet, er tanken bak.

– Generelt er det vanskelig å få folk til å forandre livsstil og kosthold, og det er heller ikke lett å velge nye produkter, forteller Markset. Derfor ønsker han å inspirere mennesker til å gjøre små grep i livene sine for å kunne få det bedre. Ofte står kostholdet sentralt.

Fordi det ikke er gjær i brødmixen lages Markset–brødet i langpanne og deigblandingen må stå over natten for å få riktig konsistens. Det fører til at brødet blir tynt, men også veldig mettende. Ifølge Kjell Markset er dette den eldste måten å lage brød på i verden.

– De fleste skjønner ikke hva som er i maten de kjøper og det gjorde ikke jeg heller før, men mange av de ferdige brødene som selges i dag inneholder mye gluten, stivelse og konserveringsmidler. De ser kanskje flotte ut, men kan skape fordøyelsesproblemer for mange, forklarer han.

Tøft grunderliv

Men selv om salget går ganske bra, og Kjell Markset mener å ha funnet oppskriften både på et nytt levebrød og på et brød som han mener vil være et bedre alternativ for mange, legger han ikke skjul på at gründerlivet kan være tøft nok.

– Det er jo bare meg det står på, og det handler om å ha mye idealisme og å tørre å gjøre det man tror på, sier Markset.

I tillegg legger han ikke skjul på at økonomien også er viktig, i den forstand at gründerlivet jo også må være noe man kan leve av. Men Markset mener samtidig at mye handler om å ha en lidenskap for produktet sitt.

– Det må være «en greie». Noe som betyr noe for deg personlig, og handler om mer enn å tjene penger, men heller om å gjøre hverdagen bedre for folk, forklarer han.

– Det å ha mange bein å stå på som grunder er noe av nøkkelen, legger Markset til.

De mange gledelige tilbakemeldingene gjør at han orker å holde på også i motgang.

Ifølge Kjell Markset handler nemlig mye av gründerlivet om å takle både medvind og motvind.

Som grunnlegger av KRIK, vet han mye om å bygge opp en organisasjon fra bunn. I dag har KRIK over 20 ansatte sentralt, og bevegelsen har spredd seg til flere land. Markset ledet selv organisasjonen i mange år. Han har også et godt kontaktnett både i Kirke–Norge og i idretten.

– Det er viktig med gode ambassadører som kan spre ordet om produktet og skape entusiasme, sier han.

Vanskelig dagligvarebransje

Det å skulle orientere seg mot dagligvarebransjen for å få brødmixen inn i hyllene var derimot en helt ny erfaring, for den fortsatt ivrige orienteringsløperen. Dagligvarebransjen var nemlig en helt ny arena for Markset.

– For en nybegynner som meg, så var det som å bevege seg inn i tett granskog med svært liten sikt. Heldigvis hadde jeg flere gode butikksjefer som faktisk hjalp meg, forteller Markset.

Også fra hovedkontoret til både Norgesgruppen og Coop var det god veiledning å få.

– Det handlet om å sette seg inn i alle mulige systemer og forordninger, og ikke minst alle papirer og søknader som måtte fylles ut. Jeg skjønner godt at det er mange som gir opp på veien, forteller han.

Det må være 'en greie'. Noe som betyr noe for deg personlig, og handler om mer enn å tjene penger, men heller om å gjøre hverdagen bedre for folk

En annen utfordring var å produsere brødmixen i store nok mengder.

– Vi har nå et meget godt samarbeid med en av Tysklands ledende produsenter på både økologiske og glutenfrie matvarer, opplyser Markset. Det er her brødmixen blir laget.

Fra midten av februar 2016 kom brødmixen inn i Askos sentrallager på Vestby og i september kom den inn på sentrallageret til Coop på Gardemoen.

– Vi har også et større lagerhotell ved Langhus. Og hver gang en vare blir flyttet koster det penger, sier han, og fortsetter:

– De fleste butikksjefene jeg har snakket med er overrasket over hvor raskt brødmixen kom inn i systemet.

Flere produkter

Til tross for at mat for mennesker med ulike allergier nå blir stadig mer populært i dagligvarehandelen, mener Kjell Markset at det ikke er så mange konkurrenter til hans brødmix.

– Men jeg er klar over at jo mer vi lykkes, jo mer øker sjansen for at vi vil kunne få konkurrenter og da er det om å gjøre at vi fortsetter å bygge opp en sterk merkevare, sier han.

Fremover er planen å prøve å lansere flere produkter i serien. Det finnes også en Markset grøtmix som nå selges i enkelte helsekostbutikker. Sammen med syklisten Emilie Moberg holder Markset på å utvikle en «veldig sunn og energirik» vaffelmix.

I tillegg ønsker Kjell Markset å prøve å selge produktene utenlands, først i Skandinavia og muligens også i Østerrike og Tyskland, men han er usikker på nøyaktig når det vil skje. Inntil videre er Kjell Markset derfor bevisst på å gjøre et kontinuerlig arbeid for at brødmixen virkelig skal ta av i dagligvarebransjen.

– Jeg er opptatt av å gjøre ting i riktig rekkefølge, og å bygge opp en del erfaringer om hvordan man vinner kunder, og[tab]å lage de riktige systemene før jeg satser videre utenlands, avslutter han.

Powered by Labrador CMS