Nyskaping

Slik får du til et godt samarbeid

Publisert Sist oppdatert

Forretningssamarbeid kan tære på sjela. Spesielt dersom du blir tvunget til å samarbeide tett med kunder du ikke kan fordra.

Men, fortvil, ikke. Det finnes måter du kan takle slike stressende situasjoner på, skriver Lucy Farrington–Smith i The Undercover Recruiter.

Med noen enkle justeringer kan du faktisk lære å skjule dine personlige betenkeligheter, og få samarbeide til å blomstre, hevder hun.

Slik samarbeider du med folk du ikke liker:

Husk på at du er på jobb:

  • Dette er kanskje det enkleste rådet, men det er like fullt et viktig startpunkt
  • Du er på jobb, og du bør erkjenne at det finnes ting du må gjøre i jobben som du ikke liker
  • Start med å legge personlige følelser til side i situasjonene du befinner deg i, og prøv å behandle situasjonen så rett frem som mulig
  • Husk på at innsatsen din skal ha en hensikt, og at du har en forpliktelse til å gi gode bidrag på jobben
  • Du slipper å se denne personen i fritiden din
  • Fokuser på arbeidet

Analyser situasjonen, og foreslå en ny måte å jobbe på:

  • Stikker problemet dypere enn at kunden er litt vanskelig med deg ove telefonen? Er det større problemer som må tas opp, fordi du er overarbeidet eller stresset? Ha fokus på at det er du som må løse problemene, ikke kunden
  • Sett av tid til å diskutere en forandring i prosessen med kunden, men du må forsikre deg om at forandringen gagner begge parter
  • Skap en vinn–vinn–situasjon, ved at også kunden føler at hun får en fordel av dette

Skriv ned alt:

  • Sørg for å opprette en logg eller liste med konversasjoner mellom deg og kunden
  • Da kan du vise til dialog dersom et problem oppstår
  • Det er viktig at du har ryggen fri når du skal jobbe med eksterne kunder, og at du ikke lover for mye
  • Når du har alt på stell, blir det vanskeligere for kunden å kreve mer av deg, eller prøve å utnytte det
  • Du ivaretar en form for kontroll når prosjekter diskuterer, og klarer å innfri forventningene

Ta pauser:

  • Ingen kan være helter hver time i løpet av arbeidsdagen
  • Unngå å bli fanget av kundens kalender eller deadline
  • Du trenger ikke unnskylde deg for å gå ut av en situasjon enkelte ganger for å re–evaluere en situasjon
  • Husk at hele virksomheten ikke nødvendigvis hviler på dine skuldre. Teamet ditt kan støtte deg og arbeidet ditt
  • Involver teamet ditt når du kan, og når du føler det er naturlig
  • Et tettere samarbeid med kollegaene dine gjør at det er mindre sannsynlig at du ryker uklar med kunden

Kilder: Lucy Farrington–Smith / The Undercover Recruiter

Powered by Labrador CMS