Nyskaping

Iskrembedriften Alvestaglass doblet omsetningen med ny eierskapsstrategi.

Slik vokser du med delt eierskap

Richard Hertvig doblet omsetningen i sin iskrembedrift gjennom en aksjebasert crowdfundingkampanje.

Publisert Sist oppdatert

Hertvig forteller til magasinet Entreprenör at firmaet hans, Alvestaglass, til slutt satt igjen med 900 aksjeeiere og 10 millioner kroner i kassen i den svenske bedriften.

– Omsetningen vår har økt den siste tiden, noe jeg kobler til den oppmerksomheten vi har fått gjennom kampanjen vår, sier han til magasinet.

Han dro igang kampanjen for syv måneder siden gjennom den nystartede plattformen Pepins, som driver med handel med andeler i ulike foretak. Alvestaglass fikk hjelp av Pepins med å skrive et prospekt til interesserte kjøpere, og til å produsere en reklamefilm om bedriften. I tillegg fikk bedriften tilgang til Pepins investornettverk. Det ga resultater.

Her er Hertvigs tips til hvordan du kan knytte til deg deleiere som kan bidra til vekst for bedriften:

  1. Legg en plan for finansieringskampanjen. Bestem deg for hvem du vil ha med som deleiere, og planlegg hvordan du skal kunne nå dem
  2. Fokuser på å få inn en viss prosent eiere som sitter på kunnskap som kan utvikle selskapet eller er en potensiell kunde. Det øker mulighetene for å få til innflytelse i markedet
  3. Ikke verdisett selskapet ditt for lavt
  4. Ta sjansen på også å selge en del av dine egne aksjer for å få til en exit som kan gi deg pengene som du ikke kunne ta ut under oppbyggingsfasen tilbake

Kilder: Entreprenör / Richard Hertvig

Powered by Labrador CMS