Nyskaping

Sverige blant verdens beste på kvinnelig entreprenørskap

Mastercard Index of Women Entrepreneurs viser hvilke land som har best forutsetninger for kvinnelig entreprenørskap. Sverige hevder seg i toppen, mens Norge ikke er med i indeksen.

Publisert Sist oppdatert

På toppen finner man vestlige land som New Zealand, Canada, USA og Sverige. Men Asiatiske land som Singapore, Filippinene og Thailand gjør seg også gjeldende på topp 10-listen. De største hindrene for mer kvinnelig entreprenørskap er ifølge undersøkelsen mangel på finansiering, regulatoriske restriksjoner, manglende tiltro til egen kapasitet, redsel for å mislykkes, sosiokulturelle restriksjoner og manglende utdanning. Blant nær alle de 54 økonomiene omfattet av undersøkelsen påvirket en eller flere av disse faktorene til å redusere den positive utviklingen av kvinnelig entreprenørskap.

Lavinntektsland som Uganda, Bangladesh, og Vietnam har noen av de høyeste andelene kvinnelige entreprenører. Men kvinnelige entreprenører i disse landene drives i større grad av nødvendighet heller enn å være inspirert av forretningsmuligheter. Entreprenørene her jobber ikke med forretningsmuligheter som krever høy grad av innovasjon eller kunnskap.

Topp 10-listen over markeder med best forutsetningerfor kvinner til å utvikles som entreprenører

  1. New Zealand – 74,4
  2. Canada – 72,4
  3. USA – 69,9
  4. Sverige – 69,6
  5. Singapore – 69,5
  6. Belgia – 69,0
  7. Australia – 68,5
  8. Filippinene – 68,4
  9. Storbritannia – 67,9
  10. Thailand – 67,5
Foto Mastercard Index of Women Entrepreneurs

Topp 10-listen over andelen kvinner av samtlige entreprenører

  1. Uganda – 34,8 prosent
  2. Botswana – 34,6 prosent
  3. New Zealand – 33,3 prosent
  4. Russland – 32,6 prosent
  5. Østerrike – 32,4 prosent
  6. Bangladesh – 31,6 prosent
  7. Vietnam – 31,4 prosent
  8. Kina – 30,9 prosent
  9. Spania – 30,8 prosent
  10. USA – 30,7 prosent

Mastercard Index of Women Entrepreneurs undersøker kvinnelige entreprenørers muligheter til å kapitalisere på forutsetningene i deres lokalmiljø. Undersøkelsen bygger på tre komponenter: 1) Hvordan kvinner har avansert, 2) tilgang til kunnskap og finansielle tjenester og 3) støttende forutsetninger for entreprenører.

Indeksen anvender 12 indikatorer og 35 sub-indikatorer for å undersøke forskjellene blant 54 økonomier i Asia og Stillehavsområdet, Latin-Amerika, Midtøsten, Nord-Amerika og Europa, som representerer 78,6 prosent av verdens arbeidende kvinner.

Powered by Labrador CMS