Nyskaping

LYSENDE: Ingun Berget med Brights ­afrikanske suksessprodukt – ­solcellelampen SunBell.

Lysende produkter, ­innovasjon for fattige

Høykommissæren for flyktninger er kunde hos Bright Products og har kjøpt over 200.000 norsk-utviklede solcellelamper med mobil-laderen SunBell.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet har vunnet fem internasjonale priser siden 2014, og direktør og daglig leder Ingun Berget har tatt Bright Products til nye geografiske breddegrader. Etter Uganda, Kenya og Rwanda skal solcellelampene ut også i Mali, Elfenbenskysten og Senegal.

– Nå leter vi etter skalerbarhet med partnere nederst i pyramiden. Vi vil knekke koden som bransjen trenger: hvordan når vi de aller fattigste? Vi jobber med mikrofinansiering gjennom vanlige distributører, men må finne veien til de som trenger det mest. Det er et tidkrevende arbeid, men høye salgstall til FN har gitt oss mulighet til å bygge bedriften sten på sten, forklarer Ingun Berget.

Hentet inn av grunder

Hun ble forespurt om å ta ledelsen i selskapet høsten 2014 av en av grunderne Kristian Bye, som selv forlot selskapet for to år siden. Marius Andersen (grunder og styremedlem) og Oliviér Butstraen er oppfinnerne bak den flere ganger internasjonalt prisbelønte solcellelampen Sun-Bell.

– Det er en sterk sammenheng mellom klima og fattigdomsproblematikken, og i Bright får vi mulighet til å jobbe med begge deler, sier Berget. Tidligere hun vært markedsdirektør i DnB Investor, Eksportdirektør i Norwegian Brands og siste administrende direktør Amer Sports. Hun ønsket et karriereskifte der man måtte ha med hjertet til jobben.

«Making money, doing good»

Bright Products har fram til nå re-investert alt overskudd tilbake i selskapet for videreutvikling, og fått støtte for tydelige miljømessige og etiske retningslinjer i selskapet, som for lengst har blitt langt større enn den geniale innovasjonen i seg selv.

Det er en sterk sammenheng mellom klima og fattigdomsproblematikken, og i Bright får vi mulighet til å jobbe med begge deler

–Vi er de første i verden som går inn for å bli sertifisert av Future-fit Foundation, hvor Body Shop er nummer to. Det blir en lang prosess før vi kommer i mål, men på sammen måte som å jobbe med distribusjonsutvikling i Afrika er det bedre med små steg i riktig retning, enn ingen påpeker Berget.

Lys gir nye muligheter

Over 1,2 milliarder lever uten lys, men med solcellelampene er det mulig å studere og jobbe etter at solen har gått ned. Det betyr et bedre liv.

Det tilsier at Bright Products har et enestående marked i Afrika, men de ser også muligheter i Asia og Sør Amerika. De har solgt over en og en halv million solcelle-lamper siden lanseringen i 2014.

Tanken bak er «en verden hvor folk ser nye muligheter». Nå utvikles nye produkter for husholdninger og helseposter.

– De vil føre til at helsepostene kan ta i mot besøk hele døgnet, som for eksempel at kvinner drar dit for å føde på natten, i stedet for å føde hjemme.

I tillegg innebærer mangelen på godt, bærbart lys en betydelig økt risiko for overfall og voldtekt for kvinner i flere land.

Vesten må prioritere riktig

Ingun Berget brenner for det hun jobber med. Og har en klar beskjed.

–Hvis vestlige land ikke gjør en innsats nå for å skape mer balanse og for miljøet, parallelt med å gi økonomiske muligheter til de som trenger det mest, vil dagens utfordringer bare vokse.

– Vestlige lands høye konsum har fått store konsekvenser og det haster å tenke bærekraftig for en felles klode. Vi vil vise at det går an å tenke helhetlig og gjøre det lønnsomt samtidig. Nye og større produkter er på trappene.

– Hva er suksessoppskriften for å nå ut til så mange?

– Jeg leder et selskap der alle tror på at vi kan gjøre en forskjell for de som virkelig trenger våre produkter, som faktisk har vært starten på en endring. For barn betyr det mulighet til å studere etter skolen, ofte bedre økonomi for familien, helse og sikkerhet.

– Vi stopper opp om det ikke føles riktig, for å endre aktivitet og handling. Vi er små og fleksible, og nysgjerrige. Vi er nødt til å finne løsninger hele tiden og være lydhøre for lokale samarbeidspartnere. Vi sitter ikke midt i honningkrukka og har fasiten på fattigdomsbekjempelsen, da ville vi ikke lykkes, men vi tror på at vi kan ha noen gode kvalitetsløsninger.

Bright selger også til camping- og frilufts-markedet i Norge og Europa og interessen er økende. De har vunnet fem internasjonale priser, tre i Tyskland. Solcellelampene kan lade telefoner fra batteripakken, og lampene har 7 års levetid med daglig bruk.

Powered by Labrador CMS