Samfunn

Statsminister Erna Solberg fikk stå bak på en søppelbil som kjører på biogass under åpningen av fabrikken Greve Biogass på Sem i Tønsberg i fjor.

Doblet forbruket av flytende biodrivstoff

Totalt forbruk av biobrensler økte med nesten 20 prosent i 2016 sammenlignet med året før.

Publisert Sist oppdatert

Den kraftige veksten skyldtes først og fremst en sterk økning i forbruket av flytende biodrivstoff som mer enn doblet seg.

Forbruket av flytende biobrensler til transport økte fra 1,6 TWh i 2015 til 3,9 TWh i 2016, en økning på 140 prosent.

Det ga en total innblanding i bilbensin og autodiesel på om lag 11 prosent, som er langt over omsetningskravet fra myndighetene på 5,5 prosent for drivstoff til veitrafikk.

Ifølge Miljødirektoratet oppfyller mesteparten av biodrivstoffet brukt i fjor bærekraftskriteriene. Det er imidlertid ikke krav til å dokumentere dette for drivstoff som selges utover omsetningskravet på 5,5 prosent. I 2017 øker kravet til 7 prosent.

Lite biogass til transport

I tillegg til bioetanol og biodiesel brukes det også litt biogass til transport, primært i busser og renovasjonsbiler. I 2016 utgjorde det 0,125 TWh.

Det er også noe eget bruk av biogass hos biogassprodusentene, som deponigass ved avfallsdeponier og avløpsgass ved kloakkrenseanlegg. Totalt ble det netto brukt snaut 0,3 TWh biogass i fjor.

To tredeler av netto innenlands forbruk av biobrensler var i 2016 bruk av faste biobrensler, som blant annet ved, pellets, treavfall og biprodukter innenfor treforedling og produksjon av papir og papirvarer.

Av et totalt forbruk på 8,3 TWh faste biobrensler ble 28 prosent brukt i industrien mens nesten 70 prosent ble brukt av private husholdninger. Treavfall og biprodukter blir primært brukt innenfor industrien, mens ved primært blir brukt av husholdningene.

Powered by Labrador CMS