Samfunn

Jenter i tenårene på Karl Johans gate -shopping.

Dyrere klær i mars

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,3 prosent fra februar til mars, hovedsakelig som følge av høyere priser på klær.

Publisert Sist oppdatert

Tolvmånedersendringen i KPI var 2,4 prosent i mars, ned 0,1 prosentpoeng fra februar.

Fra februar til mars steg KPI med 0,3 prosent. Økte priser på klær bidro mest til månedsveksten i KPI, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Fra februar til mars skifter mange klesbutikker vareutvalg der vinterplaggene som har vært solgt til reduserte priser forsvinner, og nye vår- og sommerklær inntar hyllene.

Alle undergruppene av klær steg markant fra februar til mars, og samlet ga dette en prisstigning på klær på 7,7 prosent. Dette er en noe kraftigere marsoppgang enn det har vært de siste fem årene.

Økt pris på flybillett

Økte priser på flybilletter og produkter til personlig pleie var andre grupper som bidro til at KPI steg fra februar til mars.

Samtidig var prisene på flybilletter i mars 24,4 prosent lavere enn på samme tid i fjor, noe som kan ha sammenheng med økte priser og høyere etterspørsel i påsken som var i mars i fjor. Sammen med lavere priser på bl.a. møbler, bøker og storbyferier dempet dette KPI-oppgangen.

Prisene på energivarer gikk samlet ned 1,8 prosent sist måned, grunnet lavere priser på bensin, diesel og elektrisitet.

Bokhandlernes årlige Mammutsalg ga en prisnedgang på bøker på 17,5 prosent fra februar. Reduserte priser på matvarer bidro også til å dempe KPI-oppgangen i mars.

Høyere kraftpriser

De siste 12 månedene har KPI steget 2,4 prosent. Den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen var prisene på elektrisitet inkludert nettleie som var 15,5 prosent høyere enn i mars i fjor.

Kraftprisene bidrar altså mest til KPI-oppgangen, men tolvmånedersendringen har avtatt kraftig siden høsten 2016. Prisnivået har vært omtrent uendret de siste fire månedene.

Matvareprisene var i mars i år 2,8 prosent høyere enn i mars i fjor. Det er her viktig å legge merke til at påsken i fjor var i mars, og prisene da ble senket på mange matvarer. Økte priser på restauranttjenester og drivstoff bidro også til at KPI steg siste tolv måneder.

Lavere vekst

Tolvmånedersveksten i KPI falt 0,1 prosentpoeng fra 2,5 prosent i februar til 2,4 prosent i mars. Mange konsumgrupper hadde en annerledes prisutvikling fra februar til mars i år kontra i samme periode i fjor.

Prisene på drivstoff og bøker falt fra februar til mars i år, mens de steg i samme periode i fjor. For flyreiser og møbler var prisoppgangen fra februar til mars i 2017 en god del lavere enn prisøkningen var i samme periode i 2016.

For flere varer og tjenester skyldes den relativt store variasjonen i prisutviklingen påsken, som i 2016 var i mars, mens den i 2017 er i april. For noen konsumgrupper gir dette utslag i økte priser, og dermed stigende vekstrate, mens det for andre gir lavere priser og avtakende vekstrate.

Prisutviklingen på særlig matvarer og klær dempet nedgangen i takten i tolvmånedersveksten i KPI i perioden. Matvareprisene falt en del mindre fra februar til mars i år sett i forhold til samme periode i fjor, mens klesprisene steg mer enn dobbelt så mye i mars i år enn de gjorde i mars i fjor.

Powered by Labrador CMS