Annonse

tbddb42e.jpg

Foto: NTB Scanpix

Sjekk ditt legekontor​Kun 2,5 prosent får tommel opp av Forbrukerrådet

– Vi er veldig skuffet. Vi syns ikke tilgjengeligheten er god nok. Det er flere som bryter fastlegeforskriften, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland. Hun viser til at fire av ti legekontorer ikke tilbyr digital timebestilling, mens mange ikke svarer raskt nok på telefon.

En oversikt over hvordan alle landets snaut 1.400 legekontorer møter sine pasienter, ligger nå på nett. Dermed kan du sjekke imøtekommenheten og tilgjengeligheten ved ditt lokale legekontor.

Lese resten?
Fornyer deretter på fullpris
Første mnd kr 20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Annonse

Fakta om Forbrukerrådets fastlegetest

  • Forbrukerrådet har testet og rangert 1.374 legekontorer i hele Norge etter hvor gode de er på informasjon, service og digital tilgjengelighet.

  • I snitt får legekontorene 44 poeng av 100 mulige. 24 fastlegekontorer har fått bare 2 poeng.

  • 27 prosent av legekontorene har ikke nettside. Av dem som har nettside, mangler mange informasjon om fastlegene.

  • 40 prosent av kontorene gir ikke pasientene mulighet til å bestille time elektronisk.

  • 63 prosent svarer på telefon innen 2 minutter. 14 prosent hadde ikke svart etter fire minutter.

  • Forbrukerrådet har ikke undersøkt den medisinskfaglige kvaliteten ved legekontorene.

(Kilde: Forbrukerrådet)


Annonse

Fakta om Forbrukerrådets fastlegetest

  • Forbrukerrådet har testet og rangert 1.374 legekontorer i hele Norge etter hvor gode de er på informasjon, service og digital tilgjengelighet.

  • I snitt får legekontorene 44 poeng av 100 mulige. 24 fastlegekontorer har fått bare 2 poeng.

  • 27 prosent av legekontorene har ikke nettside. Av dem som har nettside, mangler mange informasjon om fastlegene.

  • 40 prosent av kontorene gir ikke pasientene mulighet til å bestille time elektronisk.

  • 63 prosent svarer på telefon innen 2 minutter. 14 prosent hadde ikke svart etter fire minutter.

  • Forbrukerrådet har ikke undersøkt den medisinskfaglige kvaliteten ved legekontorene.

(Kilde: Forbrukerrådet)