Firmabil: Store variasjoner i driftskostnader

Publisert: 27. juni 2002 kl 12.03
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.28

LeasePlan har tatt alle driftskostnader med i regnestykket - drivstoffkostnader, avskrivninger på kostprisen, verdifall/gjenkjøpsverdi, forsikring, service, forhandlergarantier, erstatningsbiler etc. Mazda som toppet i fjor, har falt kraftig nedover.

Lavest driftskostnader har naturlig nok de minste firmabilene, men du bør ikke velge hvilket som helst merke i mellomklassen hvis kostnadene er viktige. Huyndai Sonata 2,0 er en enkel bil som er atskillig dyrere i drift enn mange av de andre bilene i mellomklassen. Husk at kjøpsprisen da er med i regnestykket. VW Passat 1,9TDI er den billigste bilen i prissegmentet inntil 300.000 kroner. Dyrest å flotte seg med, er altså BMW 520i sedan. Driftskostnadene for denne bilen er 6,10 kroner per kilometer - over 80 prosent dyrere i drift enn Toyota Avensis 1,6. I fjor hadde Nissan Maxima QX denne plassen.

GODE RÅD

Markedsdirektør Bengt Erik Werner i LeasePlan har lang erfaring i å vurdere bilkostnader. LeasePlan er Norges største biladministrasjonsselskap. Det har over 50 prosent av markedet. Av dagens 60.000 firmabiler, er nærmere 30.000 satt ut til biladministrasjonsselskaper. Det er en kraftig stigning fra i fjor. LeasePlan tilbyr også finansiering. Målgruppen er bedrifter med bilflåter fra 10 biler og oppover. Selskapet er eid av den nederlandske banken ABN AMRO.

Werner sier det er store penger å spare hvis man legger opp en klar bilpolicy som er forankret i ledelsen. Policyen bør omfatte finansieringsform, utskiftningstakt og måneds-beløpsgrenser. Hvem (hvilket stillingsnivå) som har tilgang til ulike bilmodeller bør også være med. Likeså bør man bestemme seg for om det skal vær fritt valg av biler, eller om bedriften skal styre hvilke bilmerker som skal være med i firmabilflåten.

- Vurder totalkostnaden gjennom hele bilens levetid når du setter opp budsjettet for bilhold, råder Werner. Han advarer mot å se seg blind på listepriser, skattepakker og rabatter.

KJØP ELLER LEIE?

Saken fortsetter under annonsen

Er du i tvil om bedriften din bør kjøpe bilene selv eller lease dem? I ni av 10 tilfeller lønner det seg å lease, ifølge Werner. Husk at leasing frigjør penger som firmaet kan bruke på noe annet lønnsomt. En annen fordel ved leasing, er at det gir deg forutsigbare kostnader siden kontrakten på forhånd har fortalt hva bilholdet vil koste hver måned, men man bør dog være oppmerksom på kostnader for over-/underkjøring. Leasingselskapene betaler investeringsavgift i stedet for moms, slik at bilene blir billigere, selv om det er moms på leasingavgiften du betaler.

Hvis du er opptatt av at bedriften skal fremstå som vellykket for dem som leser regnskapene, er det et poeng at leasing reduserer balansen, slik at nøkkeltallene blir bedre.
Billigste og dyreste biler
Inntil 250.000 kroner


Billigst

Toyota Avensis 1,6
(3,37 pr. km.)
Mercedes A 160 1,6
(3,54 pr. km.)
Audi A3 1,6
(3,57 pr. km.)

Dyrest

Hyundai Sonata 2,0
(4,35 pr. km.)
Citroën C5 1,8
(4,10 pr. km.)
Peugeot 406 SR 1,8
(4,04 pr. km.)

Inntil kr. 300.000 kroner

Saken fortsetter under annonsen

Billigst

VW Passat 1,9Tdi
(3,89 pr. km.)
Renault Laguna
(4,13 pr. km.)
Volvo V40 1,8
(4,19 pr. km.)

Dyrest

Volvo V40 1,8
(4,92 pr. km.)
Citroën C5 SX 2,0
(4,75 pr. km.)
Peugeot 406 SV 2,0
(4,65 pr. km.)

Over 300.000 kroner

Billigst

Audi A4 Avant 1,9 Tdi
(4,70 pr. km.)
BMW 320d Touring
(4,77 pr. km.)
Ford Mondeo 2,0 Aut.
(4,78 pr. km.)

Saken fortsetter under annonsen

Dyrest

BMW 520i sedan
(6,10 pr. km.)
Opel Omega 2,2 Aut.
(5,84 pr. km.)
Audi A6 Avant 150 hk
(5,62 pr. km)

Kilde: LeasePlan Norge