Annonse

Kongelige resultater i Geiranger

Hotellet satte like godt ny omsetningsrekord i 2002. Mjelva-familien overtok det som ganske nytt i 1891, på den tiden keiser Wilhelm ble en trofast gjest. I år har fjerde generasjon overtatt. Karl og Gjertrud Mjelva har nylig overlatt ansvaret til sønnen Sindre og hans kone Monja. Karls oppgave blir å holde tak i vedlikeholdet, som slett ikke er noen liten sak.

- Vi har ingen aksjonærer som skal ha penger, så vi putter kapitalen inn i vedlikehold isteden, sier Mjelva.

En årsomsetning på 47 millioner kaster av seg åtte millioner til fritt bruk. Familien Mjelva regnskapsfører mellom en til to av dem som inntekt, resten går til vedlikehold av hotellet. Mens bransjen gjennomsnittlig bruker 2,5 prosent av driften til vedlikehold, er Union Hotel oppe i mange ganger så høy andel. Hvert år.

HELE VERDEN

Hotellet er bygget på og modernisert etter hvert som eierne har hatt penger til det. Mjelva takker hotellets historie og naturen for at det går så bra. Geirangerfjorden er et yndet mål for cruiseskipene. Riktignok gir ikke cruiseturistene mye mynt i kassen, de bor på sine skip, men Geiranger får mye glede av nasjonal og global reklame. Tyskerne er største turistgruppe. Flesteparten av dem kommer i busser. Derfor er det viktig for vertskapet å markedsføre seg overfor turoperatører. Viktigste markedsplass er Norges Turistråds årlige workshop der mesteparten av det som teller av operatører med turer til Norge møter opp for å se hva kongeriket kan tilby. Der finner de Union Hotel på standen til «The Prominent Hotels of the Fjords», som er fem samarbeidende familiehoteller. Gjester fra Japan, Taiwan og Sør-Korea er blitt en ny tung kundegruppe. Hver tredje turist på hotellet snakker et asiatisk språk.

- Asia er et svært viktig marked for norsk reiseliv. Det kan ikke overvurderes, sier Mjelva.

Han tilføyer at asiatiske turister legger igjen mye penger. De kommer til Norge fordi de har hørt om midnattssola og «the fjords». Dette er ettdøgns turister.

VERDENSARVEN

Turismen står for omtrent halvparten av omsetningen på hotellet. Resten er kurs og konferanser. Og det er seminaristene som hopper på tilbud om rafting, fjellklatring og hva det måtte være som hotellet tilbyr sammen med aktivitetsleverandører som Valldal Naturopplevingar og Steget. Turistene nøyer seg med naturopplevelsen, og kanskje en tur i et av bassengene, massasjebadet eller i det tyrkiske badet. Geirangers kjente naturherligheter er Prekestolen, som de fleste nøyer seg med å se nedenfra og fossene Brudesløret og Syv Søstre; den siste er syv søsterfosser.

Regjeringen har søkt UNESCO om at Geirangerfjorden skal være en del av «The World Heritage», en merkevare som overbeviser potensielle besøkende at stedet har en natur- eller kulturopplevelse å by på.

TØFF KONKURRANSE

Mjelva venter omsetningsnedgang neste år.

- Konkurransen er beinhard, sier han.

En av grunnene til at familien bruker så mye penger på vedlikeholdet, er at de mener det må til for å holde tritt med de mange nye hotellbyggene som blir reist. Det siste nybygget i nærheten er Bjørn Rune Gjelstens «Seilet» i Molde, som driftes av Rica.

- Jeg er spent på hvordan konkurransen vil slå ut, sier Mjelva fra en hotellbygning som bruker bakgrunnens fjelltopper som kirkespir for å fortelle historien om rotfast tradisjon.

I underetasjen står ni andre tradisjoner. Det er Karl Mjelvas hobbyer på fire hjul, veteranbiler fra perioden 1919 – 1932. Alle er åpne syvsetere som har vært skyssvogner i Geiranger. De holdes i form gjennom veteranbilløp eller som staselige ekvipasjer ved feiring av merkedager, VIP-turer og av og til som transportmidler for blått blod opp den svingete veien til hotellets kongelige utsikt over fjorden som i alle år har forbundet området med resten av verden. For tiden leter hotellets eiere etter nye nisjer i verden, sammen med eksportrådet og de fem andre medlemmene av «The Prominent Hotels of the Fjords».

- Jeg er nøktern optimist, sier Mjelva.

Annonse
Annonse