Annonse

Frysebokstriller med sans for kremmerskap

Det er faktisk sant. Jeg fikk sparken andre dagen på jobb i Elkjøp fordi jeg forlot lageret og trillet en fryseboks på sekketralle hjem til en kunde, sier en ærlig og lattermild Henrik Bjønnes. Rett nok ligger avskjedigelsen 17 år tilbake i tid, men episoden gjenspeiler Bjønnes’ iboende ideal; å yte maksimal kundeservice.

TROR PÅ SNITTET

Henrik Bjønnes ble tatt til nåde, og levde nesten hele ungdomstida i symbiose med Elkjøp. Frem til han var ferdig med studiene, jobbet han mer eller mindre hos Elkjøp. Kun tre år i Forsvaret brøt kontinuiteten. Han gikk gradene fra reoler med hvitevarer, brunevarer og data til direktørstolen ved hovedkontoret på Lørenskog, som han inntok for fire år siden. Der har han 10 medarbeidere i sin nære stab, samt 1455 i vel 100 Elkjøp-butikker i Norge.

Elkjøp ble kjøpt av britiske Dixons Group for fem år siden. Sist regnskapsår økte omsetningen med over 14 prosent på det nordiske markedet og kom opp i 12,2 milliarder kroner. Norges andel av dette er knappe fem milliarder.

Bjønnes stortrives i lederstolen for Elkjøp Norge. - Nettopp det med trivsel og lyst til å gå på jobb, er helt avgjørende. Jeg sykler gjerne til jobb for da klarner hodet og man kan tenke løsninger. Så tror jeg på snittet, ikke på de store skippertakene. Å prestere over tid er best.

- Men det er et tøft marked med mange fasetter, rivende teknologisk utvikling og knallhard konkurranse. Tynger ansvaret?

- Konkurranse finnes overalt. Prestasjonen blir ikke bra om ansvaret tynger. Man må føle at man kan takle og leve med ansvaret.

TÅLER KRITIKK

- Elkjøp driver intensiv direktemarkedsføring og sender blant annet ut 1,6 millioner reklamebilag i postkassa til folk hver uke.

- Vi har valgt en aggressiv markedsføring som en del av vår strategi, og DM er en fin måte å nå de vi ønsker på; nemlig folk flest.

- Dere får stadig juling og kritikk for måten dere driver markedsføring på og for manglende kundebehandling. Går kritikk inn på deg?

- Kritikk er en del av hverdagen og den må vi tåle. I organisasjonen må man også tørre å snakke om kritikk, tørre å ta den opp og gjøre noe med den. Det skal ikke så mye til for å overgå kundenes forventninger. Bedre kundebehandling er vår største utfordring. Det handler om at vi som ledere må være bevisst på betydningen av kundebehandling og at vi overfører det videre til våre medarbeidere. Bedre kundebehandling vil være svært viktig for å nå målsettingene for både omsetning og markedsandeler.

KREMMERSKAP

- Dine beste egenskaper?

- Først og fremst at jeg synes det er moro å selge, liker kremmerskap og har alltid hatt lyst til å drive butikk. I Forsvaret lærte jeg mye om ledelse, jeg har lang praksis fra å drive butikk og har utdanning. Jeg føler at jeg har et godt grunnlag, men man må jo ha løpende påfyll for å holde seg oppdatert.

- Du begynte i Elkjøp 15 år gammel, kommer du til å være en del av gjengen når du er 85 også?

- I min familie er det i hvert fall tradisjon at vi blir lenge på samme arbeidsplass. Jeg har ingen målsetting om å bytte beite. Men ting skjer og man vet jo aldri hva framtida bringer.

- Men frysebokstrilling blir det ikke mer av?

- Jeg har transportert frysebokser hjem til kunder flere ganger, jeg. Min personlige rekord for trilling av fryseboks på sekkehjul, er tre kilometer!



FAKTA

Henrik Bjønnes
Alder: 32 år
Utdanning: Befalsskole - tre år i Forsvaret. Varehandelens Høyskole i Asker.
Fritid: Å være sammen med datteren Kaja på fire, friluftsliv og squash-trening
Sivilstatus: Gift
Aktuell: Administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Annonse
Annonse