Annonse
midelfart_celin.jpg
Celina Midelfart

Celina – synlig vellykkethet

 

Celina Midelfart er like godt stoff i Se og Hør som i Dagens Næringsliv, like mye omtalt for sitt utseende som sin rikdom, like attraktiv på fest med Robbie Williams som på NHOs årsmiddag, og like mye beundret blant en del menn som hun møter skepsis fra en del kvinner. Denne uken dokumenterer vi at hun, til tross for sin unge alder, er en av landets dyktigste ledere. Vår journalist har snakket med 15 mennesker som kjenner Celina Midelfart fra jobbsammenheng. De gir henne 75,5 poeng. Dermed er hun blant de fem toppsjefene som har oppnådd høyest score i vår undersøkelse. Hun er bare 3,5 poeng bak gamlefar selv, Olav Thon, som topper listen. Hun er tre poeng foran eksen, Kjell Inge Røkke og bare et halvt poeng bak Kristin Clemet – som er den kvinnen som har scoret høyest. Forrige uke var hun på listen over kvinner Dagbladet mener norske menn helst vil være utro med. Og hun er selvsagt høyt opp på listen over landets rikeste.

De fleste vi har snakket med gir henne meget gode karakterer. Noen få er kritiske, ikke til hennes evne til å skape resultater, men til å behandle mennesker.

Når det gjelder å levere resultater, er Celina Midelfart desidert i toppsjiktet (8). Det er ytterst få som er like gode som Midelfart til å oppnå resultater gjennom innovasjon og omstillinger. Her er hun i klasse med Kjell Inge Røkke, Jens Ulltveit-Moe og Olav Thon.

Celina Midelfart kan virke vever og forsiktig, og framstår med et feminint image. Men hun mangler ikke kraft og evne til å skjære igjennom. Hun har autoritet og vet å bruke den (8). Det skjer på en skikkelig, ryddig og avbalansert måte. Celina går ikke rundt og sjefer. Hun sørger for stil, standarder og krav.

Selv blant dem som har vært imot grep som er blitt tatt i omstillingsprosesser, hersker det ikke tvil om premisser og konklusjoner. Celina Midelfart har målet klart for seg og er i stand til å få medarbeideren til å forstå hva som gjelder (7).

Det er knapt noen toppsjefer som er bedre enn henne når det gjelder å skape et positivt omdømme (8,5). Hermann Friele framhever den gode smaken. Med Celina Midelfart er det den gode duften og det sunne kostholdet det handler om. Friele har gjort seg selv til merkevare. Midelfart har vist større tilbakeholdenhet. Hun er nok meget bevisst på sin framtreden. Som slank og vakker er hun en ambassadør for de produkter hun selger. Men hun har ikke gjort seg selv til reklame, slik Friele har gjort. Det ville neppe vært Midelfarts reklamebyrå imot å lansere noen nye «celina-produkter» med sjefen selv som frontfigur – i beste Friele-stil.

Celina Midelfart gjør et solid inntrykk overalt der hun opptrer. De eneste som er misfornøyd med det hun sier, er feministene. De mener hennes meninger om kvinner, familie og ledelse er jevngodt med å høre menn i sekstiårene.

Celina Midelfart er en kremmer, tøff på resultatfokus og våken for å gripe inn når planer ikke følges og mål ikke nås. Tøffe forretningsmenn oppnår ikke alltid høy score på verdiorientering og etisk bevissthet. Det gjør ikke Midelfart heller (7,5). Det er temmelig delte meninger blant dem vi har snakket med når det gjelder hennes verdiorientering. 

Midelfart er kjendis i superklassen. Det er ikke en status hun oppsøker. Hun forsøker å holde en lav profil i offentligheten. Hun kunne, som Petter Stordalen og Idar Vollvik, vært i mediene hver eneste uke om hun hadde ønsket. Hun opplever nok større frihet ved å holde seg unna medienes søkelys.

Celina Midelfart framtrer som lyttende, reflektert og hensynsfull. Hun får imidlertid ikke mer enn 7,5 på sosial teft og evne til å komme godt ut av det med folk. Enkelte opplever henne som distansert og opptatt med sitt, mens andre mener hun også leverer på det mellommenneskelige området.

Den vellykkethet som preger henne, sammen med mangel på nærhet, fører til at hun blir liggende under gjennomsnittet når det gjelder å skape entusiasme, motivasjon og innsatsvilje (6,5).

Celina Midelfart er kvinnen som har alt, kan alt og får til alt. Vi er imidlertid ikke sikker på om dette er hennes egen opplevelse av sitt liv og virke.

Dette er en kommentar til artikkelen «Toppsjefen: Duftenes dronning» i Ukeavisen Ledelse nr 11, 2006. Les et utdrag av artikkelen her.

Det er også mulig å kjøpe utgaven som PDF hos BuyAndRead.

 

 

Toppsjefen
Annonse

Toppsjefen
Annonse