138421001_dream.jpg
Coaching skaper bedre presta­sjoner, resultater og arbeidsmiljø, skriver Rune Frøyslie og og Kim Gørtz.

Javisst virker coaching!

Publisert: 28. september 2009 kl 12.01
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.24

De organisasjonene som har gjennomført coaching, og målt effektene av den, har valgt å fortsette med det. Det kan ikke kalles for vitenskapelig dokumentert kunnskap, men det skaper bedre prestasjoner, resultater og arbeidsmiljø,

Verdensbanken gjennomførte et program for coaching av ledere og gjorde sin vurdering, oppsummert i rapporten; «The Quality and Impact of the Individual Coaching Program, 2000-2002». I executive summary fremkommer følgende: «100 percent of the managers and directors interviewed thought that coaching was an effective learning method for managers and 87 percent of the respondents thought that coaching was effective for learning and an efficient use of their time. 79 percent of the respondents concluded that coaching met their goals and 100 percent would recommend coaching to other managers.»

Se trollfjordconsulting.no for hele artikkelen.

Den globale coaching­undersøkelsen gjort i 2008 av Association Resource Centre Inc. og PricewaterhouseCoopers LLP, for ICF (International Coach Federation), inkluderte 2165 coachingkunder over hele verden, og oppsummerer en meget grundig undersøkelse med en ROI (Return on Investment) på 344 prosent - det vil si at at 1000kr investert i coaching gir 3440kr i avkastning. Se ­icfnorge.­no for mer detaljer fra undersøkelsen.

I finanskonsernet Nordea utøves det coachende lederskap på alle nivå. Basert på sin doktoravhandling fra Nordea, skriver Kim Gørtz en artikkel publisert i Strategi og ledelse - kalt «Det store coachprosjektet i Nordea Bank AS». Dette er den 10-punktslisten lederne oppsummerer sine erfaringer med:

  • Coaching har positiv innvirkning på forretnings- og ledelsesresultater
  • Coaching øker arbeids­kvaliteten og produktiviteten
  • Coaching gjør kommunikasjonsfeltet mye bedre
  • Coaching gjør medarbeiderne mer engasjerte
  • Coaching inspirerer til læring, utvikling, nytenkning, nye ideer og økt ansvarstaking
  • Coaching øker arbeidsklima, hjelper mennesker til å fungere bedre sammen
  • Coaching styrker samarbeidet, får mennesker til å oppleve seg sikre
  • Coaching utvikler lagånden; initiativfremmende, øker pro­aktivitet
  • Coaching øker kunnskaps­deling og erfaringsutveksling
  • Coaching skaper kapasitet, entusiasme og uavhengighet
  • Coachbransjens kvalitetssikring

Coachbransjen er en ung bransje, med mye ugjort. Men vi må likevel kunne hevde at det har på veldig kort tid vært gjort mye godt arbeide for å utdanne, kvalitetssikre og godkjenne coacher, etablere en global coachingprofesjon med en sterk interesseorganisasjon - ICF med over 15 000 medlemmer i 100 land.

Saken fortsetter under annonsen

Vi er som arbeidsgrupper flest, med varierende kvalitet. Men fordi coachen beveger seg i et område som spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi Christer Mortensen kaller for «virkningsfull samtaleterapi» har vi et spesielt ansvar for å sikre et faglig og etisk høyt nivå på coachene. Det mener vi at ICF gjør i sine sertifiseringsordninger og kontinuerlige oppfølging av sertifiseringer og etiske ramme­verk.

Vi tror de målinger som gjøres internt i de organisasjonene som benytter seg av coaching er tilstrekkelig til å avgjøre hvilken effekt det har på prestasjoner, resultater og arbeidsmiljø - herunder motivasjon, engasjement, selvbestemmelse, jobbautonomi, selvfølelse og selvstendighet.

Utfordringen for den enkelte organisasjon er i hovedsak 3-delt: 1) Mer kompetanse hos bestiller av coaching, 2) Klart definerte områder og mål med coachingen, og 3) Oppfølging underveis og i evaluering i etterkant.

Det betyr ikke at vi som bransje er tilfredse med en situasjon hvor vi mangler vitenskapelig dokumenterte kunnskaper om effekter av coaching.