Annonse
138427688_0912b.jpg

Mest synlige leder

New Media Network Digital Awards har kåret gründer og daglig leder i turtøyselskapet Stormberg, Steinar Olsen, til Årets Person. Juryen begrunner dette med han er den personen som har utøvet den viktigste påvirkningen på norske digitale medier i 2009. Olsen er godt fornøyd med å få prisen, og sier til Kampanje at han synes det er fantastisk å motta en pris som er begrunnet med selskapets åpenhet, men også med engasjementet for miljø, etisk handel og inkluderende arbeidsliv.

Olsen er en aktiv blogger, og på Twitter følges han av nesten 4000 brukere. Han sier til Kampanje at de har valgt å være en åpen og inkludere virksomhet som bevisst tar i bruk nye medier for å kommunisere, involvere og engasjere kunder. Når de sosiale mediene har fungert såpass godt for Stormberg, er det fordi folk opplever en sammenheng mellom det selskapet står for verdimessig og det de gjør i praksis, mener Steinar Olsen.

Elin Ørjasæter, kommentator hos E24, minner imidlertid om at Steinar Olsen stiller med andre forutsetninger i de sosiale mediene enn de fleste andre ledere og medarbeidere i det. I en kommentar hos E24.no slår hun fast at den viktigste grunnen til at Olsen kan være så aktiv, er at han selv eier bedriften hundre prosent. Det er med andre ord ingen sjef eller styreleder som kan kreve at Olsen holder munn.

Ærlig omgang med sosiale medier kan være risikosport. Eksempelvis likte direktøren for SF Norge særdeles dårlig at Olsen fortalte nesten 4000 mennesker på Twitter at SF Norge hadde kontaktet Stormberg for et forretningssamarbeid. Direktøren skjelte ut Olsen; hvorpå Olsen skrev en åpenhjertig forsvarsblogg i retur. Ørjasæter mener Olsen begikk et overtramp, men skriver at hun likevel satte pris på bloggen. Hun mener vi trenger noen eksempler fra det virkelige liv, for å kunne diskutere hva som er greit i sosiale medier. Både for ledere og medarbeidere.
Annonse
Annonse