138347142_0903b.jpg

Se og bli sett på LinkedIn

Publisert: 23. januar 2009 kl 10.25
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.14

Det internett­baserte samfunnet har 34 millioner brukere, og er en medvirkende årsak til at rekrutteringsgiganten Heidrick & Struggles nå skifter forretnings­modell.

Det er ikke konkurrerende, tradisjonelle hodejegerfirmaer som Russell Reynolds, Korn/Ferry og Egon Zehnder som får toppsjefen for det globale rekrutteringsselskapet Heidrick & Struggles, L. Kevin Kelly, til å miste nattesøvnen. Det som holder ham våken om natten er nykomlinger som nettsamfunnet LinkedIn, som retter virksomheten sin direkte inn mot karrièreutvikling, og tanken på hva som vil skje med rekrutteringsbransjen som sådan.

- Vi har en 55 år gammel forretningsmodell, og hvor mange selskaper vet du om som overlever med en 55 år gammel forretningsmodell?, spør L. Kevin Kelly retorisk i et intervju med BusinessWeek.

Toppsjefen mener at rekrutteringsselskapenes store utfordring ligger i at ny teknologi har skapt nye forretningsmodeller. Kelly vurderer riktignok ikke dette som noen stor fare når det gjelder rekruttering av konsernsjefer og styreformenn, men han spør seg: Hvordan vil rekruttering av sjefer på lavere nivåer bli påvirket av selskaper som LinkedIn?

Eksplosiv vekst

LinkedIn er et nettsamfunn der man selv kan legge ut en profil, som er en form for CV, og knytte til seg kontakter i profesjonelle nettverk. Informasjonen er søkbar, og nettsamfunnet kan være et nyttig verktøy for folk som tilbyr eller søker nye jobber og oppdrag. (Mer om LinkedIn, se faktarute) Grunnideen er at alle oppdaterer sin egen kontaktinformasjon. Det fører til at hele nettverket hele tiden vil kunne ha oppdatert informasjon om alle sine kontakter.

Det er enkelt, og populært, å kommunisere gjennom LinkedIn. I skrivende stund oppgir LinkedIn at de har 34 millioner brukere verden over. Det er en dobling fra januar i fjor, da antallet brukere var 17 millioner. Populariteten er økende, og ifølge svenske Dagens Media har antallet LinkedIn-medlemmer økt med 25 prosent etter finanskrisen inntraff. Jobbnettverket har konkurrenter, men LinkedIn er det største internasjonale nettsamfunnet av sitt slag.

Saken fortsetter under annonsen

Rekrutteringsselskapenes utfordring er dermed åpenbar: Hvorfor skal en bedrift betale stive timepriser til rekrutterere hvis de selv kan finne gode kandidater via enkle, gratis søk hos LinkedIn?

To ledd unna Steve Jobs

Når man går inn hos LinkedIn, skal man imidlertid være klar over at brukerne bruker dette verktøyet høyst forskjellig. Mens én bruker får «kick» av å tenke på at det nå bare er to kontaktledd mellom ham og Apple-sjef Steve Jobs, er andre mest opptatt av å kun ha folk de kjenner i nettverket sitt.

- Bruken varierer, avhengig av hvilken situasjon man er i og hva man ønsker å få ut av nettverket sitt, sier Linda Elen Olsen, medie­viter ved Universitetet i Bergen. For jobbsøkere kan det viktigste være å finne potensielle arbeidsgivere, og finne ut av hvem som kjenner hvem i ulike selskaper og bransjer. For arbeidsgivere kan det være aktuelt å søke opp spesifikk kompetanse.

I forbindelse med studien «Professional networking online. A qualitative study of LinkedIn use in Norway» dybdeintervjuet Linda Elen Olsen i 2006 11 norske LinkedIn-brukere. Blant disse var hodejegere, ledere og konsulenter. Den yngste var 25 år, den eldste 55. Størrelsen på kontaktnettene deres varierte fra 44 til rundt 2000.

Ingen av de 11 hadde fått jobb gjennom LinkedIn, men én hadde blitt innkalt til intervju. En av de intervjuedes kontakter flyttet fra Bergen til Miami og knyttet til seg profesjonelle kontakter i Miami via LinkedIn før han dro. Resultatet var at han ble innkalt til flere jobbintervjuer da han kom over.

- LinkedIn er en ressurs i rekrutteringsprosesser. Har man en smal stillingsbeskrivelse, kan det være raskere og langt billigere å bruke LinkedIn enn å leie inn et byrå. Man kan sende en forespørsel direkte til vedkommende, og man kan raskt få innsikt i både bakgrunn og hvem denne personen har i sitt nettverk, sier Olsen, som tror det mest vanlige er at ­LinkedIn ikke brukes alene, men som et ledd i en større rekrutterings­prosess.

Saken fortsetter under annonsen

Dette er et utdrag av en større artikkel. I den kan du blant annet lese mer om hvordan LinkedIn brukes av vanlige brukere, samt av profesjonelle rekruttere i norske Adecco Select.