Aldri for sent å lære

Publisert: 19. februar 2010 kl 15.07
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.07

Venner og nærmeste families holdninger og arbeidsgiveres holdninger betyr også mye for om man fortsetter. Det viser en undersøkelse Synovate har utført for Senter for seniorpolitikk (SSP), . Undersøkelsen er gjort blant de samme personene i 2007 og 2009, og det å få muligheten til å lære seg nye ting på jobben, ser ut til å bety mye.

- Det ser ut til å være større virkninger av å tilføre positive faktorer som læringsmuligheter enn av å fjerne negative faktorer som ensformig arbeid. Dette peker på betydningen av å gi seniorene utviklingsmuligheter, sier forsker Per Erik Solem i NOVA i en pressemelding.

Det er de eldste som oftest svarer at de ikke får lære nye ting. Dette varierer fra 16 prosent i aldersgruppen 59-61 år og til 20 prosent blant de som nå er 65-67 år. I den yngste gruppen oppgir 34 prosent at de har liten eller slett ingen mulighet til å få nye arbeidsoppgaver dersom de ønsker det, mens det i den eldste gruppen er 41 prosent. Andelen blant de eldste har hatt en svak økning siden 2007.

Erik Dalen, direktør i Synovate, understreker at det betyr mye for en arbeidstager å bli verdsatt og etterspurt.

- Seniorer trenger kanskje mer enn noen andre tilbakemelding på den jobben de gjør, og dette er det mulig for ledere å gjøre noe med. En arbeidstaker som hører: «Du betyr så mye, kan du tenke deg å fortsette litt til?» vil kanskje tenke seg om flere ganger før han eller hun slutter.

Saken fortsetter under annonsen