138433372_lofot.jpg
I 2001 sto fiskematprodusenten Lofotprodukt foran et valg. Skulle de fortsette som en passe vellykket lokal bedrift, eller skulle de kaste seg ut på det nasjonale markedet? Beslutningen ble å satse på vekst, med en ny emballasjedesign som virkemiddel.

Design med megaeffekt

Publisert: 12. mars 2010 kl 15.11
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.25

Lofotprodukt var en vellykket lokal bedrift. I 2001 bestemt de seg for å forsøke å bli nasjonale. Virkemiddelet var ny emballasjedesign.

Resultatet ble en mangedoblet omsetning.

- Vi satset på å bruke produktpakningen som reklameplakat i stedet for å forsøke en markedsføringskampanje gjennom mediene, sier daglig leder Sigvald Rist.

Han peker på at emballasjen har den fordelen at den gjør produktet synlig i det øyeblikket kunden står ved kjøledisken. Det er som regel der, og ikke hjemme i stua foran en tv-snutt, at den avgjørende kjøpsvurderingen blir gjort. Til gjengjeld har du bare noen få sekunder på deg til å vekke kundens oppmerksomhet og fremstå som annerledes i jungelen av konkurrerende inntrykk.

- Det produktet ditt trenger da, er et utseende som utnytter denne lille tiden maksimalt, sier Rist.

Lykkelig som liten?

Strategien hadde hele tiden vært å konkurrere på kvalitet i stedet for på pris. Hylleprisen på Lofoten-produktene ligger fra tjue og opp til hundre prosent over konkurrentenes. Utvalget er et bredt spekter av sjømat, fra gryteklare laksebiter til reker, pålegg og farseprodukter som fiskekaker og fiskeboller.

Saken fortsetter under annonsen

- Prisforskjellen henger sammen med innholdet i pakkene, bedyrer Sigvald Rist.

Bedriftens farseprodukter har et fiskeinnhold på inntil 65 prosent, der andre har ned mot 30. Lofotprodukt bruker fersk, lokal fisk, der andre bruker importert frossenvare. Kvalitet koster penger, men det er ingen nyhet. Du finner lignende pris- og kvalitetsforskjeller på lignende produkter på kjøttmarkedet også.

Bare strekkode

Før 2002 var det ingen ting på emballasjen som indikerte de kvalitetsfordelene Lofotprodukt mente at de hadde. Varene kom i kjedelige plastpakker med strekkode, ingrediensliste og holdbarhetsdato, og så ut som alt mulig annet i den samme disken.

En million kroner spanderte bedriften i 2003 det første året i ny profil, og 400.000 ellers i snitt hvis vi ser alle årene under ett.

- Designprofilen er en kontinuerlig prosess, det er ikke noe vi har gjort ferdig en gang for alle, slår Rist fast.

Driver ikke alkymi

Saken fortsetter under annonsen

Produktet derimot, er det samme gamle. Det er basert på tradisjonelle lokale oppskrifter som bedriften ikke har følt behov for å tukle med.

Den økte omsetningen kom nokså umiddelbart etter at designprosjektet var startet, og bedriften har vokst hele tiden siden. Omsetningen var på 38 millioner kroner i 2001, og hadde vokst til 120 millioner i 2008. I år håper de 75 ansatte å produsere for 150 millioner.