Annonse
intervju_tre_pe.jpg

Jobbsøking – Gå der ingen andre går

Strategien med å sende ut hundrevis av CV-er, fungerer sjelden. Masseutsendelser av CV-er går ofte rett i søpla.

Arbeidssøking er en avansert kunst. Det er best å bevege seg vekk fra å «søke etter en jobb» en annen har sluttet i, og mot å «markedsføre egne tjenester.» Her er seks leksjoner fra reklamefaget som kanskje kan hjelpe deg:

1. Les reklamepost

Spørsmål: Hvor kan du gratis dra nytte av tjenestene til et velkjent reklamefirma?

Svar: Les reklameposten din. Bli en «reklamepostdigger.» Les reklame. Sug den til deg. Lytt til radio og se fjernsyn. Se hva andre gjør. Kopier «kraftuttrykk og kraftsetninger.» Overskrifter. Argumenter. Kopier reklamesnutter som «appellerer» til deg – de vil «appellere» til andre også.

Et eksempel: Et magasin sendte meg en reklamesending. Konvolutten annonserte (i store bokstaver) «Jobbtilbud: Om du ikke har hatt noen gode tilbud i det siste, her er det hjelp.» Jeg måtte bare åpne konvolutten så raskt som mulig. Jeg tok vare på den. Og etter omkring seks til åtte måneder var den brosjyren inspirasjonen til en av mine reklametekster.

Jobbsøkere prøver tilsynelatende å bruke tid på å «kamuflere seg,» gjøre seg selv så like som mulig, prøve å virke usynlige slik at de ikke skiller seg ut. De svarer på en «hjelp ønskes» annonse de ikke er kvalifisert for, og som de egentlig ikke ønsker – og prøver å tilpasse seg en rolle som passer.

2. Vær annerledes Ikke kopier andre

Prøv å være annerledes. Forsøk ikke å bli borte i den grå massen. Vi oppfordrer til: «Godta at du er et geni og si hva du tenker.» Vær deg selv. Den sterkeste, beste, mest spennende, annerledes, enestående «deg» bare du kan være! Få dem til å ønske seg deg fordi det er virkelig noe de aldri kan få noe annet sted. Om du kan skrive en CV eller et reklamebrev som er deg fullstendig, vil du ikke få noen konkurranse. Du vil være den eneste, og synlig.

3. Bruk ordet «du»

Å reklamere handler ikke om «meg», men om deg. Du vil tjene på dette. Du kommer til å bli tilgodesett. Du kommer til å lukte bedre. Du kommer til å gå ned 20 kg på 14 sekunder. Du kommer til å bli millionær på seks uker.

4. For å oversette dette til arbeidsmarkedet sett inn ordet «deg» i brev og intervjuer

Du vil få et renere kontor. Du vil bli bedre organisert. Du vil få mer fritid. Du vil få en byrde løftet av dine skuldre. Deg – Deg – Deg. I reklame, og i jobbsøking kan en ikke si det ordet ofte nok! Brev som sier «jeg gjorde ditt og jeg gjorde datt» mangler denne viktige fremhevelsen.

5. Hold det i enkel stil

Kvitt deg med lange ord og setninger. Ikke si «heteronom studentorganisasjon» når du i stedet kan si «alle slags studenter». Ikke si, «jeg driver med grensesnitt for kommunikasjon,» når du kan si, «jeg lager telefonkataloger.» Gjør det enklere, rediger, forkort. Vit hva du vil. Gjør alt krystallklart om hva du kan tilby, og si det direkte med få ord. Eksempler fra brev til potensiell arbeidsgiver: «Du vil få mindre stress i forbindelse med frister, og mer tid til administrasjon. Jeg er pågående. Jeg står på til jeg lykkes.» Klarhet. Enkelhet. Det fungerer hver eneste gang.

6. Gå dit andre ikke er

Akio Morita, styreformann i Sony, styrer et imperium verdt rundt 50 milliarder kroner pr. år. Hans hemmelighet: «Vi går dit ingen andre er. Vi følger aldri etter.»

Det er en myte at det er vanskelig for enslige menn å treffe enslige kvinner og vice versa. Det er ikke vanskelig, det er bare å «gå der ingen andre er.» For eksempel: I forrige måned var jeg på et møte i Rådet for kvinner innen ledelse og profesjonelle stillinger. Det var 100 kvinner der – og jeg var den eneste mannen. Jeg traff kvinner – mange kvinner. Skjønner du? Dersom du «posisjonerer» deg riktig, er det ingen konkurranse. Absolutt ingen.

Det samme gjelder for arbeidsmarkedet. Det er en myte at det er vanskelig å finne jobber. Det er det ikke dersom du «går dit andre ikke er.» Klekk ut en idé som er enestående. Så gøy at du ville elske å gjøre det, du får ikke sove om natten ved tanken på det. Den er morsommere enn å høre «Hallo i luken» eller dra på fisketur. Du får den ikke ut av hodet. Du elsker å fortelle alle om det  – det er så spennende. Du tenker på det natt og dag. Du bobler over med det.

Skriv det ned alt, i detalj. Legg så til flere detaljer. Dann deg et godt og klart bilde av det. Skriv, skriv, skriv. Det vil sannsynligvis lykkes. Du er så inspirert og entusiastisk at det kan umulig mislykkes. Dette er den ideen du bør ha, ikke en hvilken som helst lunken, halvferdig, slitt, kjedelig akseptabel idé, som brukes av alle andre og som de synes er OK. Ikke det vanlige. Ikke det forventede. Ikke det rutinemessige, men det uvanlige. Når du prøver ut denne idéen har du ingen konkurranse, fordi den er så annerledes – den er din og bare din. Så mens tusenvis av de andre går gjennom «ønskes»-annonsene og personalavdelingene og blir fortalt, «Beklager, det finnes ikke ledige stillinger,» er du «der andre ikke er.» Og du vil få jobb.

7. Vær følelsesmessig engasjert, ikke bare logisk

Så mange CV-er og oversendelsesbrev virker reserverte, fjerne, som om skribentene egentlig ikke bryr seg om de får en jobb eller ikke (etter å ha snakket med mange av dem vet jeg at de virkelig bryr seg om det, av og til er de desperate). Hvorfor kommuniserer de ikke denne entusiasmen? Legg litt «schwung» i CV-en og brevene, la dem synge. Legg varme i det. Bruk kraftord og kraftsetninger. Ord med trykk, ikke «logikk.» Logikk selger ikke, følelser derimot gjør det.

8. La arbeidsgiveren vite hvor viktig denne jobben er for deg

Si det til dem! Ikke gjem det. Si: «Dette vil jeg virkelig. Dette er virkelig viktig for meg. Jeg er veldig spent på denne muligheten.» Undertegn brevene dine «Entusiastisk.» Jeg sier ikke: «Slå folk i hjel med superlativer.» Det jeg sier er: «Vær ikke så konservativ og tilbakeholden at arbeidsgivere føler at du ikke bryr deg.»

Annonse
Annonse