Annonse
student_kjeder_.jpg

Stopp tankeflukten

Vi drømmer oss bort og «tenker på noe annet» nesten halvparten av tiden. Det viser en studie gjort av forskere ved Harvard University som er omtalt hos dn.se.

Kristina Lindgren, coach, lærer i oppmerksomt nærvær (mindfulness) og psykosyntesterapeut, møter mange ledere som sliter med å være nærværende nok når de er på jobben. I et større intervju i det svenske magasinet Chef gir hun flere tips om hvordan man kan bli en mer nærværende sjef. Dette er tre av dem:

* Gjør pusteøvelser.
Sett deg ned en stund og fokuser på pusten din. Det roer ned sinnet og gjør at du kan tenke klarere.

* Ha faste rutiner på jobben.
Hvis du er en impulsiv type kan det hjelpe å forsøke å følge et visst skjema hver dag, slik at du lettere skiller mellom arbeid og pauser. Hvis du fritt lar tankene ta oppmerksomheten, mister du mye energi som du i stedet kunne brukt til å gjennomføre ting med nærvær og kvalitet.

* Gjør én ting om gangen.
Hvis du hopper mye mellom ulike arbeidsoppgaver og innfall, er risikoen større for at du splittes og derigjennom mister skjerpningen. Det er også større risiko for at du henfaller til dagdrømmeri.

Les også:

Behold konsen­trasjonen

Konsentrasjon og avslapning

Annonse
Annonse