Annonse
damer_i_kontorl.jpg
At folk interesserer seg for hverandre og anerkjenner hverandre bidrar til gode relasjoner.

Derfor smalltalk

Å bruke noen minutter på å snakke om medarbeidernes ferie eller å innlede et møte med noe helt annet enn det som står på dagsorden, kan kanskje føles som bortkastet tid. Småpraten bidrar imidlertid til å skape dialog og samspill med omgivelsene, hvilket også er en lederoppgave.

Det skriver forfatteren av boken «Tag kontakt – guide til smalltalk», Birgitte Sally.

Det danske nettstedet lederweb.dk, som har omtalt boken, konstaterer at måten man snakker sammen på i lunsjen, måten møter innledes på og måten man hilser på hverandre på om morgenenen, har betydning både for trivsel, sammenbinding av organisasjonen, fortrolighet og trygghet. At folk interesserer seg for hverandre og anerkjenner hverandre bidrar til gode relasjoner.

Hvis du synes det er banalt å snakke om været, har Sally tips om hvordan du kan få igang småpraten. Dette er tre av dem:

  • Bruk situasjonen.
    Situasjonen du befinner deg i gir deg som regel mye gratis informasjon. Bruk øyne og øre til å finne noe du kan bruke som innledning til en samtale. Den du snakker med har kanskje en spesiell klokke, han står ved en skriver med papirstopp, kommer akkurat fra et møte etc. Still spørsmål for dra i gang en samtale.
  • Spør om hjelp.
    Vi liker at folk har tillit til oss. Hvis du ber om hjelp eller råd, vil samtalepartneren din sannsynligvis sette pris på det. Hva tror du vedkommende vet noe om som dere kan snakke om? Du kan også spørre om konkret informasjon, det være seg om når møtet slutter eller om veien til Rådhusgaten.
  • Vær positiv.
    Å kommentere noe positivt er en god døråpner. Det kan handle om alt fra godt vær og god kaffe til mer seriøse, positive ting. Du viser på denne måten noe av deg selv, noe som igjen gjør deg til en mer tillitsvekkende samtalepartner.
Annonse
Annonse