Annonse
erica_grunnevol.jpg
– Det gjelder å kjenne seg selv så godt at du vet hva du kan gjøre for å legge vekk det som ellers opptar hjernen. Det tror jeg er viktig, sier prest og konsulent Erica Grunnevoll.

Få en fin ferie

Sommerferien er like rundt hjørnet. Ferien man har sett fram til så lenge. Ferien som skal være en energiinnsprøytning. Ferien som skal romme så mye.

Listen over alt man tenker man kan rekke, kan imidlertid bli for lang, tenker Erica Grunnevoll, som er veileder, blogger, foredragsholder, prest, konsulent og partner i CoachTeam. En rød tråd i alt det hun er opptatt av, er det levende livet vi lever i hverdagene. Men også i ferien.

– Du tenker du skal lese ti bøker, men leser kanskje én. Å ha besøk av venner er flott, men det kan bli så mye at du ikke får det ene besøket ut av døren før det kommer et nytt. Du skal leke, le, pusse opp og gjøre alt det du ellers ikke rekker. På jobben er vi opptatt av å sette oss realistiske mål, men i ferien har vi en tendens til «å forskræve oss», som vi sier på Sørlandet, sier Erica Grunnevoll.

Skyhøye forventninger

Resultatet av alle forventningene kan bli at vi bygger opp til skuffelser.

– Vi tror vi er supermennesker. I ferien skal vi gjøre ting annerledes og være så annerledes. Alt skal være fryd og gammen.

Å satse ferien på å skulle ta igjen alt man har dårlig samvittighet for, er ikke altså ikke nødvendigvis noen glitrende god ide. Blir det ikke som du har tenkt i dine skyhøye forventninger om alt du skal utrette, kan du ende opp med mer dårlig samvittighet istedenfor mindre.

– Ha realistiske og kloke forventninger, råder Grunnevoll.

Avkoblende avveksling

Ferie er ikke noe vi bare har for moro skyld. For å fungere godt som mennesker, trenger vi avkobling. Effektivitet uten slakk blir ofte ineffektivitet. For å være skikkelig pålogget, trenger vi engang iblant også å tillate oss å være skikkelig avlogget. For å være kreative trenger vi rekreasjon.

Den beste formen for avkobling, er avveksling, mener Erica Grunnevoll.

– Jeg tenker at avkobling er å gjøre noe som er annerledes enn det du gjør til vanlig, men at det også er å være helt til stede der du er. For noen er det avkoblende å lese, for andre er det å jobbe med praktiske ting, spille golf eller klatre i fjell. Det gjelder å kjenne seg selv så godt at du vet hva du kan gjøre for å legge vekk det som ellers opptar hjernen. Det tror jeg er viktig.

3-4 uker

Ferie handler om å gi seg selv handlingsrom til å lade batteriene, og det tar ganske lang tid. Eller som Erica Grunnevoll sier det: Har du har løpt maraton, trenger du mer enn ti sekunder på å hente deg inn igjen.

Torbjörn Åkerstedt, stressforsker og professor ved Stressforskningsinstituttet ved Stockholms universitet, har uttalt til Aftonbladet at hvis målet er å få giret ned i ferien, er det best hvis du kan ta fire uker. Én ferieuke er riktignok ikke å forakte, men etter en uke sitter mye av stresset fremdeles i.

Den første uken i ferien går ifølge professoren ofte med til å gire ned, og i siste ferieuke begynner man å gire opp igjen til man skal tilbake på jobben. Skal ferien bli optimal, bør man altså ha to uker i midten. Grunnevoll er ikke like kategorisk, men også hun mener at man har alt å vinne på å gi seg selv tid.

– Du trenger gjerne en uke på å lande. Jeg tenker at man trenger 14 dager, helst tre uker.

Ta med jobben?

– Hva med jobbing i ferien? Er det beste å koble jobben helt ut eller å jobbe litt innimellom?

– Det avhenger av hva slags jobb man har og hvilken situasjon man er i. Hvis du har en nestleder eller annen på kontoret som kan avlaste deg, er det beste å legge mest mulig over. For andre er dette umulig, og da kan prisen ved å være helt borte fra jobb bli for høy. Det kan skape mer stress, og ikke mindre. Men igjen handler det om å gi seg selv handlingsrom i løpet av dagen. Du kan for eksempel legge inn i fraværsassistenten at du leser e-post innimellom. En leder fortalte meg at han pleide å stå opp litt tidlig om morgenen for å kunne jobbe i to timer før resten av familien stod opp. Det er bedre å samle opp og jobbe litt enn å la seg forstyrre hele tiden.

Har du problemer på jobben, og gruer deg til å begynne på jobb igjen etter ferien, er det ifølge coachen en nyttig øvelse å forsøke å snu negativ grubling til noe du kan gjøre noe med. Alt du grubler på er dessuten ikke like viktig. Noe av det du bruker energi på, kan du la gå.

Legg inn alenetid

En annen refleksjon Erica Grunnevoll har gjort seg rundt ferielivet, er at det er lurt å legge inn litt alenetid.

– I ferien er mange sammen med kjæresten og familien 24 timer i døgnet. Dét kan bli et stressmoment, siden vi vanligvis er vant til å gjøre mange ting hver for oss. Man trenger litt tid hver for seg. Alle må ikke pakkes inn i én bil når man reiser for å handle, og alle må ikke gå i de samme butikkene. Det går an å si: Vi møtes om en time. Nå går jeg en tur alene eller drar for å handle. Det er noe med det å være omgitt av foreldre, søsken eller svigerforeldre hele tiden. Du kan få en følelse av at du må ut, og rett og slett bli vrang hvis du ikke får litt alenetid.

Å ha ordentlig ferie er å lage seg dager med godt innhold og å by på tilstedeværelse, oppsummerer presten og coachen. Menneskene rundt deg tåler antagelig at du har litt alenetid eller sitter foran PCen og jobber litt, hvis du ellers byr på deg selv og er ordentlig sammen med ungene og resten av familien.

– Å være halvveis til stede tror jeg skuffer så mye mer.

 

Utbytte av ferien fra første dag
Annonse

Utbytte av ferien fra første dag
Annonse