pelsdyr.jpg
Moteuka i Oslo er pelsfri for andre år på rad, men pelsbransjen er kritiske.

Norsk motebransje immune mot pelsframstøt?

Publisert: 8. august 2011 kl 11.27
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.24

Markedsføringsorganet Saga Furs bruker nemlig nesten like mye på markedsføringstiltak som norsk pelsbransje får i subsidier. Er norsk motebransje nå i ferd med å b li immune mot framstøtene fra pelsbransjen?

I perioden 2004 til 2009 har Saga Furs hvert år brukt mellom 3,6 og 5,4 millioner euro på markedsføring. Dette tilsvarer omtrent 28–42 millioner norske kroner. Til sammenligning mottar norsk pelsnæring omkring 40 millioner kroner i overføringer hvert år.

Et av satsingsområdene til Saga Furs er unge designere. Dagens designere blir utsatt for massiv markedsføring fra pelsbransjen allerede på skolebenken, og når de begynner i designkarrieren gir pelsbransjen dem lukrative tilbud om gratis kursing og pelsmateriale.

Likevel motstår nå tunge aktører innen den norske designbransjen markedsføringstiltakene til pelsbransjen. At markedsføringsbeløpene er nesten like høye som norske pelssubsidier, hjelper ikke: Norsk motebransje later til å ha blitt immune overfor pelsframstøtene. De tenker dyrevelferd framfor dyre kurs og materialer i gave.

Med pelsfri moteuke har pelsbransjen tapt en viktig arena for markedsføring. Og pelskuttet er ikke gått upåaktet hen. Pelsbransjens hovedorganisasjon Pelsinform, og dessuten Copenhagen Fashion Week var tidlig ute med kritikk. 

– Jeg er sterkt kritisk til at Oslo Fashion Week driver med den typen kreative føringer. Det burde selvsagt være opp til designerne å selv bestemme hvilke materialer de vil benytte seg av, uttalte Eva Kruse, arrangør av moteuka i København. Det hun ikke fortalte, var at de selv stilte krav om at designerne måtte bruke pels for å få delta på det danske åpningsshowet.

Hilde Valbjørn Hagelin er informasjonskonsulent i Dyrevernalliansen. E-post: hilde@dyrevern.no.

Saken fortsetter under annonsen