Annonse
skole_l__rer.jpg
Tiden er inne for å revurdere støtten til de nasjonale prøvene i skolen, ifølge Utdanningsforbundet Oslo.

Ser på stopp av nasjonale prøver

– Vi har støttet de nasjonale prøvene siden de kom. Men nå er tiden kommet for å revurdere om vi skal fortsette å gjøre det eller ikke, sier Terje Vilno, leder i Utdanningsforbundet Oslo til Dagsavisen.

Vilno mener det er juks når det øves for mye, pekes ut svar for elevene eller gis ekstra tid. Han sier at han vet at dette forekommer på nasjonale prøver i Oslo.

– Når resultatene deretter tas til inntekt for en bestemt politikk og brukes til å rangere skoler, blir det helt feil. Det sier ingenting om elevenes helhetlige kunnskaper og ferdigheter, sier Vilno til avisen.

Da Kristin Clemet (H) innførte de nasjonale prøvene våren 2004, var meningen at testene skulle gi lærerne kunnskap om elevenes lese-, skrive,- og regneferdigheter, slik at undervisningen kunne tilpasses den enkelte elev og øke læringsutbyttet.

Tirsdag kom boken Kunnskapsbløffen av Magnus Marsdal. Han hevdet å kunne påvise at de nasjonale prøvene skaper et resultat jag der lærere presses til juks, og elever får psykiske problemer.

Vilno i Utdanningsforbundet tviler ikke på funnene som Marsdal avdekker i boken, ifølge Dagsavisen.

Annonse
Annonse