En av trendene for tiden er at jobbsøkeres profiler i sosiale medier blir brukt til å avgjøre om de passer inn i organisasjonens kultur.

6 tegn på at du bruker sosiale medier på feil måte

Publisert: 5. november 2013 kl 09.36
Oppdatert: 5. november 2013 kl 10.17

Det skriver Andy Karuza, leder i brandbuddee.com og konsulent med sosiale medier som spesialitet, i et innlegg hos ceo.com/Forbes.

Lurer du på om du bruker sosiale medier på en god måte i forretningsøyemed eller ikke? Da kan du se etter det Karuza beskriver som 6 tegn på at man bruker sosiale medier på feil måte:

  1. Du måler ikke resultater
    Bruk basisverktøy som Facebook Analytics og Google Analytics for å se hva kundene responderer på. Det finnes også andre, mer robuste verktøy.
  2. Du kaller deg selv «guru» eller noe lignende
    Utstrål profesjonalitet. Bruk profesjonelle titler.
  3. Du samarbeider ikke med andre avdelinger
    Markedsføring i sosiale medier er mest effektivt når det koordineres med andre markedsføringsaktiviteter og annen merkevarebygging.  
  4. Du identifiserer verken aktører med stor innflytelse eller konkurrenter
    Sosiale medier er en god arena for å identifisere konkurrenter og mulige allierte. Følg med på hva de andre gjør. Knytt de allierte til deg.
  5. Du har ingen strategi
    For å lage en strategi for sosiale medier, må du først forstå ditt publikum gjennom analyser (se punkt 1). Deretter kan du etablere en prosess som driver fram målbare resultater. Du bør ha en plan for hva du skal gjøre av aktiviteter framover.
  6. Du bygger ikke relasjoner. Du lytter ikke.
    Sosiale medier handler om relasjoner. Dette er arenaer hvor kan du skape engasjement, bygge merkevarelojalitet og bidra til at kundene er fornøyde. For å få det til må du imidlertid lytte til de behovene «fanklubben» din har. Pass også på at du ikke snakker for mye. Sender du ut for mye informasjon, kan markedsføringen din bli oppfattet som det Karuza omtaler som «spamvertisement», det vil si søppelmarkedsføring.
Saken fortsetter under annonsen